Macintosh verkoopt Britse winkelketens

Winkelbedrijf Macintosh heeft de verkoop van zijn Britse activiteiten deze week afgerond en daar netto 17 miljoen euro aan overgehouden. Daardoor kan voor datzelfde bedrag aan schulden worden afgelost. Dat liet het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Manfield en Kwantum woensdag weten in zijn handelsbericht over het derde kwartaal.

De verkoop van de Britse ketens Brantano en Jones Bootmaker resulteert wel in een boekverlies van 53 miljoen euro. Macintosh had beleggers eerder deze maand al voorbereid op een wat tegenvallende opbrengst, maar ging toen nog uit van een strop tussen de 40 en 50 miljoen euro. Daarop ging het aandeel op de beurs zwaar onderuit.

Macintosh zag in het derde kwartaal de totale omzet met 5 procent afnemen tot 108,4 miljoen euro. Dat kwam vooral doordat de onderneming ruim 11 procent minder vestigingen telde. Daarvoor gecorrigeerd nam de omzet met 1,8 procent toe. Het bedrijf rapporteerde voor zijn voortgezette activiteiten een kwartaalverlies voor eenmalige posten van 3,6 miljoen euro, tegen een tekort van 6,2 miljoen euro een jaar eerder.

Volgens bestuursvoorzitter Kurt Staelens is de resultaatverbetering mede te danken aan een verbetering van de organisatie. De winkels worden directer aangestuurd en hebben hun collecties meer afgestemd op de wensen van de klant. ‘Het op korte termijn efficiënter maken van onze operaties en organisaties is nu veel beter mogelijk’, aldus de topman.

Na de verkoop van de Britse activiteiten en die van zijn dochterbedrijf op het gebied van sportbraces Nea dit voorjaar, wil Macintosh ook nog Kwantum van de hand doen. Daarover verwacht de onderneming ‘binnen afzienbare tijd’ nadere mededelingen te kunnen doen. De tot dusver verkochte onderdelen brachten in totaal netto 36 miljoen euro op.

De laatste maanden van het jaar zijn traditioneel het belangrijkst voor Macintosh. Het bedrijf verwacht daarin een ‘substantieel beter bedrijfsresultaat’ te behalen dan in de voorgaande periodes.

 

(ANP)

Gerelateerde artikelen