Maarten Meijnen, Convent Capital: “Vroeger was het; of je gaat voor rendement, of je doet iets goeds”
Maarten Meijnen is mede-oprichter van Covent Capital
Ik ben met duurzaam beleggen begonnen in 2011. Mijn zakenpartner Dirk Hoorn en ik werkten allebei al jaren in de financiële wereld. We vonden elkaar omdat het behalen van rendement alleen voor ons niet meer zo’n heel inspirerend doel was. We filosofeerden erover hoe het zou kunnen zijn als het ons zou lukken om rendement als resultante te zien en niet als doel op zich. Wat we dan wel niet allemaal zouden kunnen betekenen voor bedrijven en de wereld om ons heen.
Lees ook:
- Barbara Glaser, Egeria: "Gelukkig groeit het bewustzijn om ons heen"
- Jurrien Appers, Triodos Organic Growth Fund: "Je kunt onder impact investment een goede business case leggen"
- Rene Savelsberg, Set Ventrures: "We kunnen op die energietransitie springen, waarom doen we dat niet?"
We wisten in het begin ook niet precies hoe we onze ideeën precies in een beleggingsprofiel zouden gaan verwerken, maar we kwamen wel al snel uit bij de gedachte dat we bedrijven moesten gaan helpen om zich klaar te stomen voor de circulaire en duurzame economische. Als er druk op het systeem komt te staan, moet je als bedrijf wel zorgen dat je voorbereid bent. Daar kunnen wij ze bij helpen.
Natuurlijk werden we in het begin met argwaan bekeken toen we Convent Capital net hadden gestart. Als je je in de financiële wereld richt op iets anders dan rendement dan word je snel uitgelachen. Ze zagen ons niet zo erg staan; de geitenwollensokken met de goede bedoelingen.
Gelukkig is er veel veranderd. Er is veel meer aandacht voor ‘circulair’ en ‘groen’ gekomen de laatste jaren. Ook vanuit institutionele beleggers. Vroeger was het; of je richt je op rendement, of je doet iets goeds. Inmiddels is voor veel mensen wel duidelijk dat het ook samen kan gaan. En dat is precies wat wij doen. Voor ons is het niet of …of, maar beide. Op termijn verwachten wij zelfs betere rendementen omdat onze filosofie in het dna van het management gaat zitten en het dus ook aandacht blijft krijgen in een bedrijf als wij het verkopen. In de praktijk betekent dit dat wij vooral bezig zijn om het management bewust te maken van de noodzaak om dit te doen. Wij proberen te inspireren. Daarnaast stellen we een circulaire rapportage op en maken we een plan tot verbetering. Onze bedrijven zijn blij met die inzichtelijkheid, hun afnemers vaak ook. Ze gebruiken duurzaamheid zelfs als criterium bij tenders. Onze bedrijven merken dat ze groot voordeel hebben van die transparantie.”