Het Hid presenteert op een zomerse avond het Forward Thinkers Magazine

De Nederlandse life sciences community kwam bij elkaar op deze zomerse avond.

Een zomerse avond, goede gesprekken, scherpe discussies over de uitdagingen in de life sciences-industrie, de lancering van het Forward Thinkers Magazine en ten slotte een barbecue voor alle genodigden. Het plaatje was compleet op dinsdag 4 juli bij het Forward Thinkers Event georganiseerd door het Health & Innovation District Amsterdam (Hid).

De afgelopen twee jaar heeft het Hid als innovatiecampus steevast gewerkt om de innovatie binnen de life science-industrie in Amsterdam (maar natuurlijk ook breder in Nederland en internationaal) te versterken. Een paar voorbeelden wil ik u niet onthouden. Een van de bewoners, zo worden de bedrijven op het Hid genoemd, is SanaGen dat zich richt op gentherapie die levenslange genezing voor meerdere ziektes, zoals zeldzame bloedstollingsstoornissen, mogelijk maakt. Maar ook meer gevestigde partijen als OLVG Lab BV en Mitsui Chemicals hebben hun gevonden op het Hid.

Innovatie is geen toverwoord

Het thema van de avond is innovatie. Innovatie is noodzakelijk om te overleven: wie niet innoveert, zal helaas niet meer mee kunnen komen. ‘’We leven in een alsmaar veranderde wereld. Het landschap van de gezondheidssector verandert ook mee. Daarom hebben we nieuwe oplossingen nodig’’, vertelt Nawal Bahia el Idrissi, de Directeur Strategie partnerschappen van het Hid. De microfoon wordt vervolgens doorgegeven aan Kiki Scholts (Communicatie-afdeling), die samen met Anouk Wagenaar, Manager Sanquin Academy, aan het magazine heeft gewerkt. ‘’Wij hebben vijftien interviews afgenomen met verschillende professionals om een goed beeld te schetsen van de forward thinkers op het Hid’’, aldus Scholts. Om in termen van innovatie te blijven: ‘’Voor het maken van het Forward Thinkers Magazine hebben wij ook AI gebruikt.’’

Rogier van den Braak, Managing Director van Sanquin Health Solutions Group, neemt de microfoon over. ‘’Drie jaar geleden zijn wij begonnen met de droom om een campus te bouwen. Drie jaar later hebben we al zeventien bewoners op het innovatiedistrict. Nu is het tijd om vooruit te kijken. Vooruitkijken gaat het best samen met vooruitstrevend denken. Voor innovatie hebben we samenwerkingen nodig en voor samenwerkingen hebben we inspiratie nodig.’’ Na zijn bevlogen woorden loopt Van den Braak naar voren en haalt hij het doek over het (voor deze keer uitvergrote) cover.

De mensen maken het verschil

Na de opening volgt het eerste panelgesprek. David Mosmuller (CEO van SanaGen), Jalal Es-Sbai (Co-Founder en Commercieel directeur van Catalyze Group), Marten Hansen (Head Laboratory for Cell Therapy bij Sanquin) en Geertjen Pot (Directeur Centrum Zorg voor Slotervaart) schuiven aan tafel op het podium. Deze vier panelleden hebben in ieder geval één gemene deler: zij zijn geïnterviewd voor het Forward Thinkers Magazine. Na een korte voorstelronde volgt de openingsvraag.

Nawal vraagt aan de panelleden of er een variatie moet zijn van de bewoners op het Hid. Immers, focus is belangrijk, maar aan de andere kant wil je ook inclusief blijven. Het devies luidt ook: hoe meer mensen genezen kunnen worden, hoe beter (natuurlijk). ‘’Het gaat in de meeste gevallen om de mensen. Je kan wel een strategische keuze maken wat voor soort bedrijven je in huis wilt hebben, maar het zijn de mensen die een verschil kunnen maken’’, vertelt een van de panelleden. Een ander panellid vertelt: ‘’We zien dat veel bedrijven nieuwe producten ontwikkelen maar dat zij moeite hebben met het vinden van de juiste partners voor samenwerkingen. Ons advies is om een ecosysteem te ontwikkelen met alle relevante partners. Dat betreft niet alleen onderzoeks- of ontwikkelingspartners, maar ook partners die betrekking hebben op IP bijvoorbeeld.’’

Een drempel die er kan zijn voor het succesvolle bestaan van een biotechbedrijf is de vraag of de doelgroep groot genoeg is. Of anders geformuleerd: werkt het biotechbedrijf aan een (te) zeldzame ziekte? Die vraag kan onder meer een rol spelen, ook bij het ophalen van funding. Immers, zien de investeerders de kansen schoon? ‘’Het genezen van mensen is niet altijd een goed bedrijfsmodel, zoals investeerders weleens zeggen. We moeten ons afvragen hoe we innovatieve producten kunnen ontwikkelen die mensen genezen, terwijl het bedrijf honderden miljoenen euro’s aan ontwikkelingskosten moet maken, zeker in het geval van gentherapie.’’

Life sciences gaat door de maag: na het panelgesprek wordt de avond afgesloten met een (halal) barbecue. Er is voor ieder wat wils: van kippendijen tot hamburgers en van braadworstjes tot salades. Op het event zijn er verschillende professionals en bedrijven aanwezig. Uit de gesprekken die worden gevoerd, blijkt dat professionals en bedrijven behoefte hebben aan ontmoetingen binnen het life sciences-ecosysteem. Dat is ook nodig, want de komende jaren zal het Hid haar aanwezigheid nog meer versterken blijkens de avond.

U kunt het Forward Thinkers Magazine gratis bestellen via hid@sanquin.nl.

Lees ook: 'Biotech Booster kan in verschillende fases impact hebben op de sector'

Gerelateerde artikelen