Barbara Glaser, Egeria: “Gelukkig groeit het bewustzijn om ons heen”

"De ontwikkelingen op het gebied van duurzaam beleggen zijn de afgelopen tien jaar best langzaam zijn gegaan. Gelukkig zien we nu veel meer bewustwording ook bij de jonge mensen die hier komen werken. Hopelijk betekent het dat we een versnelling gaan zien de komende vijf tot zeven jaar."

Barbara Glaser is Business Development & Investor Relations Director bij Egeria"Binnen Egeria zijn we al zeker langer dan tien jaar bezig met duurzaam investeren, maar de laatste tien jaar is daar steeds meer structuur in gekomen. Vanuit het team is er door de jaren heen ook meer focus ontstaan op verbeteringen op dit vlak, dat is eigenlijk heel natuurlijk zo gegaan. Het is eigenlijk zo gegroeid. Inmiddels hebben we duurzaamheid vergaand geïnstitutionaliseerd en werken we met een externe partij die onze deelnemingen scoort op de criteria Environmental, Social en Governance (ESG).

Ons ESG-beleid gaat over veranderingen of verbeteringen die echt impact hebben. Als wij een nieuwe investering doen dan stellen we samen met het management verbeterpunten op voor alle drie de ESG componenten. We spreken duidelijke KPI’s af waar we hen aan gaan houden. Dat meetbaar maken, die stap is voor veel bedrijven nog lastig.

Gelukkig groeit het bewustzijn om ons heen. We zien steeds vaker dat investeerders ons naar duurzaamheid vragen, we zien dat zij dat ook steeds belangrijker gaan vinden. Dat is goed nieuws, want daardoor kan het voor ons dus ook een steeds belangrijker plek krijgen en kunnen wij ook meer betekenen op dit vlak. Dat houdt ons ook weer scherp.

Ik zie dat er op het gebied van duurzaamheid in de financiële wereld een beweging op gang is gekomen die niet meer te stoppen is. Steeds meer mensen zien dat we extra waarde kunnen creëren als we voldoende aandacht voor ESG hebben. Het dwingt ons om beter te kijken naar bedrijven. Daardoor zien we andere kansen en tegelijk reduceert het ook risico’s doordat we scherper en gerichter kijken. 

We beoordelen bedrijven dus ook vanuit een ander perspectief. Dat maakt ons creatiever en we kunnen ook innovatiever zijn, bijvoorbeeld in productontwikkeling. Wij hadden bijvoorbeeld een bedrijf in afdichtingsmateriaal voor de bouw dat veel zware chemicaliën gebruikte. Toen wij het bedrijf weer verkochten was niet alleen de werkomgeving verbeterd, ook hun productiewijze was verduurzaamd en zij hadden een ‘groene’ productlijn heel succesvol in de markt gezet. Dat laat zien wat wij bedoelen met waarde creëren op lange termijn.

Ons dilemma is wel dat onze impact in een waardeketen natuurlijk beperkt zal blijven omdat wij als investeerder relatief klein zijn. Daarom proberen we bij elke investering heel goed te kijken of we écht iets kunnen bijdragen. En ook al zijn we relatief klein, onze bedrijven worden uiteindelijk wel meer waard door deze werkwijze. Dat is ook resultaat; samen mooie bedrijven durven bouwen voor de lange termijn."

Gerelateerde artikelen