Jurrien Appers, Triodos Organic Growth Fund: “Je kunt onder impact investment een goede business case leggen”

"Triodos Organic Growth Fund investeert in duurzame consumentengoederen in Europa. Wij vinden dat ons voedingssysteem gebaseerd is op verkeerde prikkels, zoals het zoveel mogelijk wegzetten tegen een zo laag mogelijke prijs. Een manier om dat te veranderen is via de bedrijven waar wij in investeren."

Jurrien Appers is Fund Manager van Triodos Organic Growth Fund

"De bedrijven waarin wij investeren leveren een positieve bijdrage aan het veranderen van ons voedingssysteem, bijvoorbeeld door een andere manier van werken of door andere producten aan te bieden, zoals een producent van biologische voeding doet. Wij ondersteunen die bedrijven zodat zij door kunnen groeien en hun impact kunnen vergroten, dat is het uiteindelijke doel.

Lees ook: Barabara Glaser, Egeria: "Gelukkig groeit het bewustzijn on ons heen"

We doen dat omdat we zien dat er een aantal uitdagingen zijn waar we als wereld voor staan, op het gebied van het milieu en ook sociaal. Daar willen we positieve impact op hebben. Dat is voor ons het uitgangspunt bij onze investeringen en natuurlijk hoort daar een financieel rendement bij.

Je kunt een goede business case leggen onder de oplossingen voor deze problematiek. Daarom is dit een interessante investeringscategorie waar wij veel kansen zien. Een sociale missie levert vaak ook nog juist iets extra’s op. Kijk naar Tony Chocolonely, zij zijn marktleider geworden met hun duurzame missie. 

Als het gaat om duurzaamheid dan is de markt voor voeding op dit moment het meest ontwikkeld. Denemarken is koploper in Europa, met een aandeel biologische voeding van 13,3 procent op het totaal. In Nederland zitten we nu op ruim 3 procent. Daar zit dus nog veel potentie voor groei. En als je dan weet dat de groei qua verkoop van biologische producten 10 procent per jaar is, tegenover een algemene volumegroei van 0 tot 1 procent in conventionele voeding. Dan is dat toch een duidelijk verhaal? 

Wij richten ons op bedrijven die koploper zijn in duurzame consumentengoederen. We helpen bijvoorbeeld een producent van biologische producten een stap verder bij de groei van zijn bedrijf. Het kan echter ook zijn dat we investeren in bedrijven die actief zijn op het gebied van conventionele voeding, maar die bezig zijn met een transitie naar biologische voeding. Het gaat ons steeds weer om de impact die we kunnen hebben, dat we voor verandering kunnen zorgen. Ook een bedrijf dat al koploper is proberen we uit te dagen om het nog beter te doen.

De laatste jaren is de sector van impact investeringen wel serieus aan het groeien, maar we zijn er nog niet. Nog maar een klein deel van het kapitaal wordt ingezet om positieve impact te realiseren. Die beweging moet wat ons betreft veel groter worden, om de problemen waar onze wereld vandaag de dag  mee geconfronteerd wordt te adresseren. Het is in onze ogen echt alle hands aan dek. Daarom kunnen we niet vaak genoeg vertellen dat ‘impact investment’ belangrijk is. En het betekent zeker niet dat je genoegen moet nemen met minder rendement. Er zijn inmiddels voorbeelden genoeg van mooi bedrijven die dat laten zien."

Gerelateerde artikelen