DEALFOCUS: Boels Zanders begeleidt Mediahuis bij investering in Wayne Parker Kent

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 12:44
Mediahuis investeerde recentelijk in de Amsterdamse online uitgever Wayne Parker Kent. Als vaste overnameadviseur van het Belgische mediaconcern was het zuidelijke advocatenkantoor Boels Zanders daar nauw bij betrokken.

Mediahuis sloeg onlangs niet alleen een grote slag met de overname van Telegraaf Media Groep. In de luwte kreeg ook een ander Nederlands mediabedrijf met het moederconcern van Belgische dagbladen De Standard en Het Nieuwsblad te maken. Uitgever Wayne Parker Kent, bekend van online magazines FHM, HP de Tijd en Bedrock, ontving recent een onbekende som geld van Mediahuis. 

M&A-lawyers Luuk Hendriks en Jeroen Oehlen van het zuidelijke advocatenkantoor Boels Zanders stonden Mediahuis bij in de transactie. M&A Community sprak met de vaste adviseur van de Vlamingen en schotelde Hendriks een aantal vragen voor. 

Hoe is Boels Zanders in contact gekomen met Mediahuis?
"Wij hebben in de loop der jaren meerdere deals gedaan voor printmedia. Onder meer voor grotere uitgevers van huis-aan-huisbladen. Het contact met Mediahuis is ontstaan nadat wij de overname van Media Groep Limburg hebben begeleid voor Concentra, één van de twee partners binnen Mediahuis."

Wat was er bijzonder aan deze transactie?
"Wayne Parker Kent is een mooi bedrijf met een jong en dynamisch managementteam. De klik met Mediahuis was zo evident dat de transactie snel en efficiënt tot stand is gekomen, mede dankzij de adviseurs aan de andere kant."


Wat gaat met investering gebeuren?
"De participatie van Mediahuis draagt bij aan de groeiplannen van Wayne Parker Kent. Over de strategische doelen heeft Gert Ysebaert, de CEO van Mediahuis, gezegd dat Wayne Parker Kent qua doelgroep en expertise op het vlak van contentmarketing erg goed aansluit bij de eigen nieuwsmerken van Mediahuis. Beide partijen koesteren op strategisch niveau dezelfde digitale ambitie."

Treden jullie vaker op voor Mediahuis?
"Boels Zanders heeft Mediahuis ook begeleid bij de overname van NRC Handelsblad. Ook voor andere kwesties zijn wij de vaste adviseur. De overname van TMG wordt door een ander kantoor gedaan. Beursovernames zijn nu eenmaal een aparte tak van sport."

Zijn de mediamarkten van Nederland en België aan het consolideren?
"Daar heeft het alle schijn van, gezien de inmiddels dominante posities van Mediahuis en De Persgroep in het Nederlandse taalgebied."

Op wat voor deals focussen jullie?
"De bulk van ons M&A-werk speelt zich af in de middensegment met een dealgrootte van 5-100 miljoen. Door onze prominente aanwezigheid aan de verlengde zuidas – de A2 bezuiden de Lekbrug – doen wij veel transacties voor bedrijven en investeringsmaatschappijen uit België en Duitsland. Die worden bij ons veelal in hun eigen taal bediend. Dat geldt ook voor de Vlaamse cliënten. Zo is de cultuurkloof richting de Randstad, waar een deel van onze advocaten zijn loopbaan is begonnen, een stuk kleiner."

Volgens MenA-database zijn jullie betrokken geweest bij 7 deals. Wat mogen we dit jaar nog verwachten?
"Wij zullen onze eigen bescheidenheid en die van onze klanten in het melden van deals wat van ons af proberen schudden."

Lees ook:
DEALFOCUS: Snappcar schakelt Improved in bij miljoeneninvestering
DEALFOCUS: INGEN HOUSZ adviseert bij acquisitie Wercker door Oracle
DEALFOCUS: Squarefield adviseert Lamb Weston/Meijer bij aankoop aardappeldivisie

Gerelateerde artikelen