Harald Swinkels, voormalig CEO van NLE na verkoopdeal: ‘En nu de filmwereld!’

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:14
De belhamels van de energiewereld zijn andere wegen ingeslagen. Harald Swinkels en Pieter Schoen verkochten hun Nederlandse Energie Maatschappij (NLE), een deal genomineerd voor de M&A Awards 2018. Swinkels kijkt terug en blikt vooruit. Met, als altijd, die voor hem zo kenmerkende droge humor en veerkracht. Uít de energie, maar nog steeds vól energie.

'Vrienden voor het leven’, zo vertelden Harald Swinkels en Pieter Schoen in een coverinterview met M&A Magazine begin vorig jaar. Het duo had zojuist afscheid genomen van de door hen zelf opgerichte Nederlandse Energie Maatschappij, een deal voor naar verluidt 200 miljoen euro. ‘Twee verdrietige mannetjes?,’ kopte het artikel.

Lees ook: Úit de energie, ín de filmwereld

Hun voorspelling dat ze elkaar niet uit het oog zouden verliezen, is helemaal uitgekomen. “We spreken elkaar wekelijks, soms zelfs twee keer in de week,” aldus Swinkels (43). “Pieter draait op volle toeren met zijn investeringsmaatschappij Shoe Investments, hij heeft zelfs een investment manager en controller in dienst genomen. En ik heb commercials gemaakt, werk daarnaast aan mijn eerste film. Scriptversie 1 is af, maar pas bij versie 20 komen de laatste puntjes op de i. Dan wil ik bij festivals binnenkomen, om zo de belangstelling van buitenlandse investeerders te wekken.”

Zijn eerste klus, na het afzwaaien bij NLE, was een video voor de VVD-afdeling Rotterdam. Zoals te verwachten van Harald Swinkels werd het geen saai en voorspelbaar dertienin- een-dozijn-campagnefilmpje. Lijsttrekker Vincent Karremans begint zijn verhaal liggend op een piano aan de Maas, de Rotterdamse skyline op de achtergrond. Met een kwinkslag verwijzend naar die bekende foto van Forum voor Democratie- voorman Thierry Baudet. Vervolgens zet de VVD’er eventjes een opvallende Joost Eerdmansbril op, klautert van de piano af en vraagt: “Wie is er beter in staat deze stad vooruit te helpen? Iemand die vanuit het niets zijn eigen bedrijf heeft opgebouwd of pedante politici die vooral bezig zijn met uiterlijke schijn."

Ontbloot bovenlijf

“We eindigen met Vincent Karremans die te paard over het Stadhuisplein richting stadhuis rijdt”, lacht Swinkels. “‘My name is Vincent Karremans and I approve this message,’ zegt de lijsttrekker. Om te vervolgen: ’By the way, I’m on a horse.’ Waarna de camera uitzoomt en Karremans met ontbloot bovenlijf en een om zijn hals geknoopte trui toont. Een verwijzing naar een spotje van mannenparfum Old Spice uit 2010, dat ook zo eindigt.” Harald Swinkels, voormalig CEO van NLE na verkoopdeal: De reacties waren overdonderend. Ruim twee miljoen keer werd de video online bekeken. Vincent Karremans: “Ontzettend leuk, de respons. Ik ben blij dat er wat meer humor in zit dan tot nu toe in de verkiezingscampagne. Koud was het met -3 graden wel, ik zat een half uur op dat paard en heb er bijna een dubbele longontsteking aan overgehouden.” De maker, Harald Swinkels: “Zelfs die linkse VARA-jongens van Joop.nl spraken van een epische campagnespot vol subtiele humor.”

Vrouw luidt noodklok

Andere video van zijn hand: de teaser trailer van Judas, de psychologische theater-thriller naar het boek van Astrid Holleeder. Druk was hij ermee, kort na zijn laatste dagen bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Zo druk zelfs dat zijn vrouw de noodklok luidde. “Harald, nu werk je wéér tegen deadlines aan, terwijl je zo’n mooie deal hebt gesloten. Ik had me je pre-pensioen ietsje anders voorgesteld.” Waarna het gezin Swinkels alsnog van een lange en zorgeloze zomervakantie genoot. En dat adviseurschap, waarover de voormalige CEO van NLE repte? “Dat heeft precies anderhalve week geduurd,” vertelt Swinkels. In het interview met M&A Magazine begin vorig jaar zei hij nog: “Ik wil kijken hoe het met onze 250 mensen daar gaat na de overname door Nuts Groep. Maar ik ben er natuurlijk niet om eens in de maand een handgeschreven tip in de ideeënbus te gooien…”

“Het pakte anders uit dan ik me had voorgesteld,” aldus Harald Swinkels. “Tussen de closing en de closing dinner ben ik nog in het kantoor geweest, een slordige tien dagen. Maar als je na jaren opeens níet meer aan die knoppen zit, mág zitten, is de lol er snel af. Er bleken ook de nodige cultuurverschillen tussen NLE en Nuts Groep. Onze pet projects gingen niet langer door, maakten plaats voor een, zeg maar, gefocuste strategie.”

De slimme-meter-apps, de 1000 Tesla Model 3-leaseauto’s, de ‘s(n)orry’- mails – met foto van een besnorde Swinkels die als CEO persoonlijk zijn excuses aanbiedt – na een storing… ‘Het spijt me heel erg’. Of die paar aan klanten opgestuurde sokken en bijbehorende tekst: ‘Maar wel warme voeten!’ De humor van ‘Sjors en Sjimmie van de Rebellenclub aan de Maas’ verdween met de overname. Die leidde ook tot uitstroom van een deel van de harde NLE-kern. Meer dan de helft van de medewerkers uit het aan Swinkels rapporterende team pakte zijn of biezen. Voor hen bleek die nieuwe werkgever niet uitdagend genoeg. “Erg jammer, maar al die mensen maakten gelukkig wel een zachte landing, mede door de goede situatie op de arbeidsmarkt. Of ze begonnen zelf te ondernemen,” weet Swinkels. “Als ik iets mis, dan is het wel dat dagelijkse contact met die collega’s van toen.”

Engie en Eneco?

Eens zakenman, altijd zakenman; de energiebranche zal hem altijd wel blijven boeien, na al die jaren bij NLE. Vorig jaar voorspelden Swinkels en Schoen nog de overname van branchegenoot Eneco. “Door een grote partij als Shell of Total.” En hoewel hij geen expert in de wereld van M&A is, zegt Harald Swinkels nu over wat naar zijn verwachting in 2019 komen gaat: “Met Ruud Sondag, afkomstig van afvalverwerker Van Gansewinkel, zit daar een nieuwe CEO. De plaatsvervanger van Jeroen de Haas lijkt Eneco in alle rust en stilte klaar te willen stomen voor verkoop. Sondag heeft op het gebied van verkoop- en privatiseringstrajecten de nodige ervaring. Ik verwacht dat Eneco in 2019 door één van de grote spelers wordt overgenomen. Misschien ook wel Engie als kandidaat?”

Over zijn eigen grote project, de art house-film waar hij druk aan werkt: “Ik wil er de selectie van een groot festival mee halen en de film moet zo goed worden dat ik internationale financiering kan ophalen voor vervolgprojecten, ik wil een track record opbouwen.”

En Swinkels zou Swinkels niet zijn als hij geen goede domeinnaam zou hebben weten te scoren. “NFM, Nederlandse Film Maatschappij… Met een knipoog naar die Nederlandse film. Ja, die bleek dus nog beschikbaar!”

Gerelateerde artikelen