Groeiend populisme redding én bedreiging voor Unilever

De toenemende zorgen omtrent de open Britse markt hebben Unilever uit de tentakels van Kraft Heinz gehouden. Maar het oprukkende protectionisme wereldwijd zou de 'groene' multinational op den duur ook parten kunnen spelen, zo stelt journalist Jeroen Smit in Buitenhof zondagochtend.

Smit beweert – op basis van een artikel uit The Economist – dat een succesvolle Brexit alleen kan plaatsvinden als het Britse bedrijfleven floreert. Dat is volgens Smit in afnemende mate het geval. Tien jaar geleden kleurden elf van de honderd grootste bedrijven Brits, nu zijn dat er nog vijf. 

De auteur van De Prooi haalt het voorbeeld van de fusie tussen Deutsche Börse en London Stock Exchange (LSE) aan. Hier eisten de Britten dat het hoofdkantoor van de beoogde bundeling in Londen zou komen. De Duitsers zouden juist het hoofdkantoor in Frankfurt willen stationeren en schrijven de mislukte fusie toe aan de naderende Brexit.  

Rendement verbeteren
Volgens Smit zou de inmenging van Britse premier May er voor gezorgd hebben dat de overname van Unilever door Kraft Heinz van tafel is. De afgeslagen poging heeft wel aanzienlijk bijgedragen aan het feit dat de geest uit de fles is. "Aandeelhouders denken – na Warren Buffetts poging – de druk om het rendement te verbeteren verder op te kunnen voeren", vertelt de publicist. 

Dat zou grote consequenties kunnen hebben voor de groene koers die Unilever onder Polman al acht jaar vaart. De CEO van Unilever stelt dat bedrijven alleen groot en sterk kunnen zijn als zij zich ook om het klimaat en milieu bekommeren. Alleen dan hebben multinationals als Unilever bestaansrecht.

Zijn Britse CFO Graeme Pitkethly heeft reeds aangekondigd voor april met een plan te komen om sneller aandeelhouderswaarde te creëren. Smit ziet de bui al hangen voor Polman. "Diep in de kosten snijden, eigen aandelen opkopen of overnames doen. Misschien goed voor de korte termijn, maar niet voor de lange", reageert Smit.

Keerzijde protectionisme
Hoewel het overheidsingrijpen Unilever in de verwoede overnamepoging van Kraft Heinz gered heeft, zegt Smit dat de protectionistische toekomst waarschijnlijk ook zijn keerzijde voor bedrijven als Unilever zal tonen. 

"Wat je ziet met het protectionisme in de Verenigde Staten en ook in Engeland, er waait een steeds sterkere 'eigen-economie-eerst-wind'. En die houding zorgt ervoor dat de behoefte van mensen om zich te ontfermen over wat er in de rest van de wereld gebeurd – over milieu en duurzaamheid – stevig wordt gerelativeerd. Als steeds minder mensen over eigen grenzen heen kijken, dan denk ik dat Unilever het moeilijk gaat krijgen", sluit Smit af.

Lees ook:
Begrijpen Den Haag en M&A elkaar nog?
Buffett: Geen intentie vijandig bod Unilever
Uitschakelen PR-adviseur door CEO Unilever ongekend

 

Gerelateerde artikelen