Uitschakelen PR-adviseur door CEO Unilever ongekend

In de strijd tegen de overname van Unilever deed CEO Paul Polman een strategische zet. Hij zette zijn netwerk in om een van de PR-adviseurs van Kraft Heinz uit te schakelen. Met succes, het bureau werd van de deal gehaald.

De ingreep van Polman is ongekend, dat blijkt uit een rondgang langs communicatie-adviseurs. De gevoeligheid van de deal groot, getuige het feit dat deze bronnen niet bij naam genoemd willen worden. Kraft Heinz had drie PR-adviseurs in dienst. Joele Franke voor de VS, Hill+Knowlton Strategies voor Nederland en Finsbury in het Verenigd Koninkrijk. Finsbury is eigendom van het Britse reclame- en communicatieconglomeraat WPP. Unilever is een grote klant voor WPP. Zo zit WPP-dochter Ogilvy & Mather achter de Dove ‘real beauty’ campagne, bekend van de fameuze billboards (zie afbeelding).

Toen Polman hoorde dat Finsbury betrokken was als adviseur van Kraft Heinz, stuurde hij een email naar Sir Martin Sorrell, de CEO van WPP. Dat blijkt uit een reconstructie van de Financial Times. Na de mail werd Finsbury van de adviseurslijst van Kraft Heinz geschrapt. FTI Consulting nam de plaats van Finsbury in. 

In the heat of the game van de deal gehaald
Dat adviseurs een opdracht niet krijgen als gevolg van conflicterende belangen komt vaker voor, maar dat een bureau in the heat of the game van een deal wordt gehaald is volgens kenners zeldzaam en zeer onhandig, omdat een nieuwe adviseur niet 1,2,3 is ingewerkt.

In het schaakspel rond fusies en overnames worden adviseurs niet alleen betaald voor hun advies, maar ook om niets te doen. Het Wall Street fenomeen ´hire the street´ is daar een voorbeeld van. Hierin maakt een bedrijf dat niet overgenomen wil worden de afspraak met banken, advocatenkantoren en andere adviseurs dat zij in het geval van een vijandige overname geen diensten leveren aan de koper. Voor het uitschakelen van een adviseur op het moment suprême is nog geen naam bedacht, maar wellicht heeft Polman een trend gezet in M&A-land. 

De andere adviseurs van Kraft Heinz waren zakenbank Lazard en advocatenkantoor Paul Weiss. Unilever kreeg PR-advies van Tulchan Communications. Financieel advies kwam van Henry Stewart en Mark Rawlinson van Morgan Stanley samen met UBS en Deutsche Bank. Advocatenkantoor Linklaters verzorgde het juridisch advies.

Foto: Dove 'real beauty' campagne van WPP-dochter Ogilvy & Mather

Lees ook: De drie 3G-Musketiers en hun partner-in-crime
 

 

Gerelateerde artikelen