Polman roept beleggers op om aandelen te kopen
De bestuurders van de fabrikant van Calvé-pindakaas en Axe-deodorant hebben een roadshow georganiseerd om beleggers te scharen achter de strategie van hun bedrijf. Dat schrijft het Financieele Dagblad maandag. Bestuursvoorzitter Paul Polman en rvc-voorzitter Marijn Dekker waren eerder deze maand in Nederland om steun te verwerven van aandeelhouders. Zij spraken onder andere met institutionele beleggers. Tijdens deze gesprekken roept Polman de beleggers op om stukken bij te kopen.
Geen drastische ingrepen nodig voor aandeelhouderswaarde
Volgens de top van Unilever zijn drastische ingrepen (zoals bijvoorbeeld een fusie met Heinz Kraft) niet nodig om waarde toe te voegen aan het bedrijf. In april wil Unilever een strategiewijziging presenteren. CEO Paul Polman benadrukt al jaren het belang van duurzaamheid, de lange termijn en het betrekken van alle stakeholders in het de productieketen. Hij vindt een al te sterke focus op de korte termijn en kostenbesparingen niet in het belang van het bedrijf. De belagers van Unilever, 3G Capital en Berkshire Hathaway, zijn niet vies van aandeelhouderswaarde op korte termijn en saneringen. De eigenaren van Heinz Kraft stuurden bij de fusie tussen Heinz en Kraft in 2015 aan op een 1,5 miljard US dollar aan kostenbesparingen op een totale omzet van 45 miljard US dollar. Onder de aandeelhouders van Unilever heerst verdeeldheid.
Heinz Kraft mag de komende zes maanden geen nieuwe overnamepoging doen. Onder de regels van de Britse Takeover Code moet een aanzet tot een overname binnen een maand gevolgd worden door een definitief bod. Als dat bod niet komt, dan mag de potentiële koper zes maanden geen bod uitbrengen. Het nieuws van de overnamegesprekken kwam op 17 februari naar buiten. Een maand later was er geen bod, dus Polman heeft nog even de tijd. Als het hem niet lukt om de beleggers achter zijn nieuwe strategie te krijgen, dan is een tweede poging in september niet uitgesloten.
Kraft Heinz kreeg bij de eerdere overnamepoging advies van zakenbank Lazard, advocatenkantoor Paul Weiss en PR-adviseurs Joele Franke, Hill+Knowlton Strategies en FTI Consulting. Unilever kreeg PR-advies van Tulchan Communications, financieel advies kwam van Henry Stewart en Mark Rawlinson van Morgan Stanley samen met UBS en Deutsche Bank. Advocatenkantoor Linklaters verzorgde het juridisch advies.
Lees ook: "Verkoop merken moet Unilever miljarden opleveren."