“Verkoop merken moet Unilever miljarden opleveren”

Naar verluidt staat Unilever voor de verkoop van een reeks merken, die bijna 7 miljard euro (6 miljard Britse pond) moet opleveren. Het zou om onder meer margarinelabels Becel/Flora en Stork gaan. Dat schrijven diverse Britse kranten zondag op basis van welingelichte bronnen.

Internationale private-equityhuizen als Bain Capital, CVC Capital Partners en Clayton Dubilier & Rice zouden volgens The Sunday Times concreet in de markt zijn. Ook sectorgenoot Kraft Heinz zou al biedingen aan het voorbereiden zijn. 

Vijandig bod
Laatstgenoemde zorgde begin dit jaar voor flink wat consternatie nadat het middels een vijandig bod van 134 miljard euro Unilever wilde over nemen. Hoewel het bod werd afgewezen en vervolgens ingetrokken, reageerden beleggers erg enthousiast. Unilever kondigde daarom kort daarop aan om al zijn opties tegen het licht te houden. 

Sneller waarde creëren
Sindsdien onderzoekt Unilever welke opties het heeft om sneller waarde te creëren voor zijn aandeelhouders dan nu het geval is. De resultaten van het strategisch onderzoek worden naar verwachting volgende maand naar buiten gebracht.

Zakenkrant Financial Times wist afgelopen week al te melden dat Unilever agressiever in de kosten zou willen gaan snijden en geld zou willen uitkeren aan zijn aandeelhouders. Deze voorgenomen maatregelen moeten het moeilijker maken om overgenomen te worden. Ook zou het bedrijf kijken naar overnames. Zo wordt de huishoudelijke tak van Reckitt Benckiser, met merken als Vanish en Dettol, door kenners als een goede aanvulling gezien.

(Bron: AFN)

Gerelateerde artikelen