Waarom Rabo en Daimler elkaar hebben gevonden
Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 12:31
We bellen met M&A-advocaten Arne Grimme (De Brauw), Ferdinand Hengst (De Brauw) en Casper Banz (Baker & McKenzie) over de Athlon-deal waar zij bij betrokken waren.
Vrijdag werd bekend dat De Lage Landen (DLL), een honderd procent dochter van Rabobank, zijn autolease-onderdeel Athlon voor 1,1 miljard euro verkoopt aan Daimler Financial Services, onderdeel van de Duitse autofabrikant Daimler die op zijn beurt weer eigenaar is van Mercedes-Benz. Strategisch is de verkoop van Athlon een win-win. Rabobank wil terug naar zijn roots en Daimler wil zich meer toeleggen op automotive services.
Athlon heeft ruim 500 medewerkers in Nederland, is actief in 11 Europese landen (waaronder Nederland) en beheert meer dan 120.000 leaseauto’s. “Zij is marktleider in Nederland in innovatieve mobiliteit, denk aan gecombineerde gebruikerspassen voor alle autogerelateerde zaken, car sharing en combinaties met openbaar vervoer,” vertelt Arne Grimme, de M&A-advocaat van De Brauw Blackstone Westbroek die verkoper DLL adviseerde.
Terug naar de kern
In het persbericht van DLL staat dat het bedrijf zich gaat toeleggen op lease- en financieringsdiensten voor machines in met name de landbouw en voedingsmiddelenindustrie. Die activiteiten sluiten goed aan bij die van Rabobank, dat zich met zijn financiële dienstverlening sterk richt op de agri-foodsector. Een autoleasetak past daar veel minder bij.
Bovendien krikt Rabobank zijn kapitaalratio op. “De afgelopen jaren zien we dat financiële instellingen door middel van onder meer M&A hun kapitaalratio’s verbeteren. Voor Rabobank is dit een proces wat al enige tijd geleden is ingezet. Ook deze transactie draagt bij aan een verdere versteviging van het kapitaal (CET1-ratio) van Rabobank,” vertelt advocaat Ferdinand Hengst, die ook in het juridische team van De Brauw opereerde voor DLL.
Eerder, in 2011, verkocht ING voor 637 miljoen euro zijn autolease-activiteiten aan BMW in een soortgelijke deal. Ook daar werd terug gaan naar de kern als een van de argumenten genoemd.
Enkel Athlon in de verkoop gezet
Wil Rabo, zoals geruchten in de media doen vermoeden, niet gewoon heel DLL verkopen? "Op de geruchten over een mogelijke verkoop van DLL als geheel gaat Rabobank niet in," reageert Grimme.
Dan de koper. Daimler wil zich, naast het verkopen van autos, juist wel meer gaan richten op dienstverlening in automotive. Dat heeft twee strategische voordelen. De eerste is dat dienstverlening, zoals leasing, financiering en fleet management, een vastere inkomstenstroom biedt dan het verkopen van auto’s. Daarnaast kunnen de mobiliteitsoplossingen van Athlon de verkoop van Daimlers stuwen. En andersom kan Daimler ook de mobiliteitsoplossingen van Athlon faciliteren.
"Daimler zocht een substantiele uitbreiding van zijn lease vloot," vertelt Casper Banz, M&A-advocaat bij Baker & McKenzie en adviseur voor de koper. "Dat is gelukt. Er zijn niet veel van dit soort bedrijven meer te koop. Daarom wilde Daimler ook graag dit bedrijf hebben."
Veel bieders
Er waren volgens Casper Banz veel bieders in de race voor Athlon. “De tijdsdruk en competitie waren hoog. Uiteindelijk heeft het M&A-proces voor de koper drie maanden geduurd tot de singing, best snel.” De dealmaker aan de andere kant, Arne Grimme, beaamt dat. “Athlon is een aantrekkelijke partij gebleken, waar in de markt grote interesse voor was.” Beide advocaten benadrukken de internationale angle van deze deal, die meer dan tien jurisdiscties bestreek.
Daarnaast noemt Casper Banz nog dat er in deze deal gebruik is gemaakt van een W&I-insurance, een M&A-verzekering die in de Angelsaksische wereld veel wordt gebruikt maar in Nederlandse deals minder.
Tot slot vertelt Hengst: "Aan de transactie zitten veel bijzondere kanten, denk aan internationale aspecten, dat leasing in sommige Europese landen gereguleerd is, dat de verkoper een onder toezicht staande financiële instelling is en dat we zowel koper als verkoper beursgenoteerd zijn. Daarnaast betreft het niet alleen de overname van een grote internationale onderneming, maar daarmee ook de overname van een zeer grote portfolio aan auto’s, namelijk 250.000."