Veon CFO: “Door rebranding willen we een revolutie ontketenen”
Dinsdagochtend kleurde het Damrak geel. Het Noors-Russische telecomconcern Veon realiseerde een dubbele beursnotering in Amsterdam en Brussel. De notering aan de effectenbeurzen van uitbater Euronext en de lancering van het nieuwe internetplatform markeren een nieuwe episode in het bestaan van het voormalige VimpelCom. CFO Community sprak met Andrew Davies, de Britse CFO van Veon.
Van VimpelCom naar Veon. Waar komt de naamswijziging vandaan?
"Het is zowel de naam van het concern als het nieuwe internetplatform geworden, een mobiele app waarmee gebruikers bankzaken afhandelen en online aankopen doen. Door de naam van het bedrijf op dezelfde wijze te rebranden, willen we een revolutie ontkenenen. De nieuwe strategie moet het internetplatform naar honderden miljoenen gebruikers (momenteel bedient Veon wereldwijd zo'n 235 miljoen klanten) brengen."
Op het hoofdkantoor in Amsterdam werken meer dan 500 medewerkers, maar Veon is niet actief op de Nederlandse consumentenmarkt. Gaat dat nog gebeuren?
"We betreden geen nieuwe markten. Er valt voor ons geen extra waarde te creëren door uit te breiden naar Nederland of andere West-Europese landen. We zijn zeer tevreden met de bestaande footprint*. Door onze online app kunnen we uiteraard wel nieuwe gebruikers in andere markten bedienen."
Maken overnames deel uit van de toekomstplannen?
"Grote acquisities zullen op korte termijn niet worden gedaan. We houden echter onze ogen open voor mooie kansen in bestaande markten om onze strategische positie te versterken. Bijvoorbeeld door het overnemen van een kleine kabelpartij om onze mobiele conversie te verhogen."
Met de gongslag luidt CEO Jean-Yves Charlier van Veon een nieuw tijdperk in
Wordt het door de beursgang makkelijker voor Europeanen aandelen te kopen?
"Absoluut, dat is grotendeels de reden waarom we naar Amsterdam zijn gekomen. Het is bovendien een van dé digitale hoofdsteden. Er heerst een grote vraag in Europa naar onze aandelen**."
Wat kunnen Nederlanders leren van Veon?
"Ik denk niet alleen de Nederlandse telecommarkt, maar meer in algemenere zin: hoe zorg je dat conventionele zaken op de proef worden gesteld in een traditionele wereld. Veon streeft ernaar de telecommarkt op zijn kop te zetten en dat op een revolutionaire wijze te doen."
* Veon heeft momenteel dominante marktposities in Algerije, Italië, Oekraïne, Rusland en Pakistan.
** Momenteel bouwt de Noorse grootaandeelhouder Telenor zijn aandeel in Veon af.