ING, Allen & Overy en Citigate brengen Veon naar Amsterdamse beurs
Het tweede kwartaal van 2017 is voortvarend begonnen voor Euronext Amsterdam. Na de beursgang van chemiebedrijf Avantium, is Veon de tweede notering aan de Amsterdamse beurs dit jaar.
Adviseurs
De bankiers van ING namen de leiding in deze technische notering, waarbij er geen nieuwe aandelen zijn uitgegeven. Veon staat immers al genoteerd aan de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq. Allen & Overy handelde de juridische details af, terwijl Citigate First Financial het communicatieproces voor haar rekening nam.
Het Noors-Russische telecomconcern bedient wereldwijd ruim 235 miljoen klanten en heeft sinds 2010 het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas. Daar werken ruim 500 medewerkers met dertig verschilllende nationaliteiten. Dat aantal is een fractie van de 42.000 werknemers die Veon totaal op de loonlijst heeft staan.
Toch ziet Jean-Yves Charlier, sinds 2015 de CEO van Veon, een belangrijke rol weggelegd voor Amsterdam. "Amsterdam is een van de beste digitale steden. De stad is niet alleen belangrijk vanwege de beursnotering, maar ook omdat hier ruim 500 medewerkers op ons hoofdkantoor werken." Gekleed in witte polo – evenals zijn collega's – maakte Charlier de beursgang wereldkundig middels de gongslag. Ondanks de notering aan de AEX, meldde CFO Andrew Davies dat Veon geen ambities om de Nederlandse consumentenmarkt te betreden.
Door de handel in het aandeel zeggen beide topmannen een stevigere basis in Europa te willen creëren met oog op de financiële markten. Europese beleggers moeten zo makkelijker de weg vinden naar aandelen van Veon. Ook hopen zij dat de zichtbaarheid en naamsbekendheid van het merk zo zal vergroten.
Persoonlijk internetplatform
Over de strategische koers vertelde Charlier dat Veon zichzelf twee jaar geleden opnieuw heeft 'uitgevonden'. Sinds zijn aantreden richt de CEO zich op de verdere uitbouw van een digitale strategie.
Het gelijknamige persoonlijke internetplatform Veon moet de positie van het telecombedrijf in de bestaande markten (voornamelijk Midden- en Oost-Europa en Rusland) verder verstevigen. Door middel van mondiale partnerships met merken als muziekstreamdienst Deezer en Mastercard wil de topman met data-analyse en artificiële intelligentie de klant beter bedienen.