Top M&A mid-market trends 2024

Steeds meer M&A-activiteit vanuit het MKB aan zowel de koop- als verkoopzijde.

Door Floris Hoedjes

M&A groeit elk jaar in populariteit, aangewakkerd door middel- en lange termijn trends. Inmiddels heeft bijna elk groot bedrijf een M&A-strategie. Enerverend genoeg sluiten steeds meer MKB-bedrijven zich aan bij zowel de koop- als verkoopzijde, wat een aanzienlijk volume aan nieuwe mogelijkheden gaat bieden.

Terwijl de markt zich ontwikkelt, professionaliseert deze snel en zij die hun aanpak niet optimaliseren, lopen het risico achterop te raken. Te midden van dit tijdperk van adoptie en evolutie liggen er kansen voor degenen die actie ondernemen.

Markttrends
Het landschap van M&A evolueert snel. Bijna alle beursgenoteerde en grote bedrijven zijn nu actief in het MKB en professionaliseren hun M&A-capaciteiten.

MKB bedrijven worden actiever en veel nieuwe spelers betreden het speelveld. Ze erkennen dat de middenmarkt aantrekkelijk is vanwege het potentieel voor succesvolle transacties: 1) Het is een grote markt qua aantal bedrijven, 2) Deze bedrijven zijn nog niet financieel en operationeel geoptimaliseerd en 3) deze midden marktspelers kunnen optreden aan zowel de koop- als de verkoopzijde.

De vraag naar investeringsmogelijkheden is hoog en de gemiddelde verkoper kan rekenen op meerdere serieuze geïnteresseerde kandidaten. Factoren zoals de convergentie van industrieën, de vraag naar ESG en verhoogde economische volatiliteit voeden de diversificatie van M&A-doelstellingen en transactie structuren.

Strategy trends
Met groei- en capaciteit activa die waarschijnlijk buiten de traditionele bedrijfsgrenzen en buiten het persoonlijke netwerk worden gevonden, vereist modern M&A een brede scope. Kopers hanteren steeds vaker een ‘van buiten naar binnen’ perspectief. Hoewel recente ontwikkelingen een teruggang laten zien, is er een langetermijntrend zichtbaar van ‘schaal’- naar ‘scope’-deals, waar bedrijven zoeken naar nieuwe mogelijkheden en toegang tot nieuwe markten of andere aanvullende diensten.

ESG staat hoog op de agenda van consumenten en LP’s en om die reden zijn ESG-criteria belangrijke factoren geworden bij investeringsbeslissingen. Uit meerdere onderzoeksbronnen blijkt dat actieve overnemers en investeerders degenen zijn die beter presteren, zelfs in tijden van verhoogde economische volatiliteit.

De succesvolle kopers zijn proactief en hanteren een continue en systematische zoektocht naar overname targets, in combinatie met het opbouwen van relaties. En hoewel ze een sterke reputatie hebben, blijven ze investeren in hun M&A-merk om hun aantrekkingskracht voor kansen te maximaliseren.

Executie trends
In een steeds competitiever landschap, en met de groeiende relevantie van een breed overzicht, zijn markttoegang en uitvoeringssnelheid belangrijker dan ooit. Technologie neemt een prominente positie in en geoptimaliseerde processen ondersteund door geprofessionaliseerde handboeken maken het verschil. Een uitgebreid proces voor het vinden van nieuwe overname targets is onmisbaar geworden, zelfs voor toonaangevende bedrijven.

Vandaag de dag zijn alle ambitieuze bedrijven ‘op de markt’ en open voor kansen, zelfs als ze niet per se te koop zijn. Verkopers zijn zich bewust van hun aantrekkelijkheid en gaan niet vroeg in het proces exclusieve gesprekken aan.

Digitalisering van M&A-processen
Geopolitieke spanningen hebben de digitaliseringstrend in alle sectoren verder versneld. In midmarket M&A vergroten nieuwe tools de efficiëntie van processen en stellen ze in staat tot een meer proactieve M&A-strategie, zelfs voor bedrijven die eerder niet actief waren in transacties.

Terwijl videocalls nu een standaardproces zijn in bijna elke deal, maakt de introductie van AI-oplossingen zoals Chat GPT snel toegang tot gegevens en het stroomlijnen van taken mogelijk.

Nieuwe manieren van werken verdiepen het begrip van potentiële dealpartners in het bredere ecosysteem en verminderen geografische barrières. Het vinden, screenen en beoordelen van overname proposities is een kwestie geworden van een paar muisklikken.

Auteur: Floris Hoedjes
Head of Client Success, Dealsuite

Dealsuite is partner van de M&A Community

Lees ook: Hoe technologie M&A nog efficiënter maakt

Gerelateerde artikelen