Hoe technologie M&A nog efficiënter maakt

Laatst gewijzigd: 04 augustus 2023 16:17
In enkele clicks van deal-sourcing naar due diligence.

Digitalisering heeft in elke sector veranderingen teweeggebracht en ook de M&A-markt is de afgelopen jaren overspoeld door technologische ontwikkelingen. Toch valt er op het gebied van efficiëntie nog winst te behalen en kunnen veel processen van begin tot eind gestroomlijnder verlopen. Dealsuite en Admincontrol bieden advieskantoren en investeerders daarom de mogelijkheid om snel deals te vinden en het proces daarna naadloos voort te zetten in een sterk beveiligde data room.

“Door de grote belangen wordt M&A over het algemeen gezien als een conservatieve sector. Intussen heeft de early majority dankzij technologie al van een pak concurrentievoordelen geprofiteerd”, zegt Jelle Stuij, COO bij Dealsuite. “Wie z’n achterstand nu niet goedmaakt, riskeert permanent achterop te geraken”.

Dealsuite biedt investeerders, strategische kopers, en advieskantoren in de middenmarkt toegang tot een platform dat data inzichtelijk maakt om de juiste partijen met elkaar te matchen. “Uit onderzoek van Bain blijkt dat private equity-huizen slechts vijftien tot dertig procent van de voor hun relevante deals in de markt zien, dus er ligt nog een zee van kansen in het gebruik van technologie.”

Gebruikers van Dealsuite hoeven slechts één keer hun investeringscriteria in te voeren, waarna ze automatisch op de hoogte worden gehouden van potentiële deals. “We geloven dat mensen leidend zullen blijven bij het sluiten van deals, maar processen zullen wel worden gestroomlijnd door data en technologie”, legt Stuij uit. “Dating was twintig jaar geleden één van de eerste domeinen waar zo’n matchingprincipe werd toegepast. Inmiddels is het de nieuwe standaard en eigenlijk is het logisch dat we dit ook in M&A toepassen. Je kunt hierbij heel granulair werken door criteria in te voeren zoals het land en (sub)sector waarin je zoekt, en zelfs de omzet, EBITDA en groei per jaar die een target moet hebben. Uiteraard zijn profielen anoniem.”

Van match naar due diligence
Efficiëntie is het sleutelwoord van het Dealsuite-platform. Spelers die al actief zijn op de M&A-markt sluiten dankzij de tool meer deals met evenveel resources, terwijl ook de kleinere partijen gemakkelijker toegang krijgen tot transacties. In plaats van een veelvoud aan tools te gebruiken, kunnen klanten via het platform contact opnemen, de eerste informatie uitwisselen en zelfs een NDA tekenen. En daar blijft het niet bij, want ook de volgende stappen in het M&A-proces kunnen hier naadloos op aansluiten. Daarvoor rekent Dealsuite op een exclusief partnership met Admincontrol, leverancier van datarooms en boardportals, én dochteronderneming van de Visma groep.

Klanten van het sourcingplatform krijgen de optie om onmiddellijk en volledig geautomatiseerd een dataroom te openen en de onderhandelingen voort te zetten. “In enkele clicks, zonder menselijke tussenkomst, kun je verder bouwen op het werk dat je via Dealsuite gedaan hebt”, zegt Paolo Gambirasi, Country Manager van Admincontrol in Nederland. “Wat onze samenwerking zo waardevol maakt, is dat er geen vertragingen in het proces zitten. Je hoeft niet te wachten op de offerte van een accountmanager, maar kunt meteen op een veilige manier vertrouwelijke documenten uitwisselen op basis van toestemming, bijvoorbeeld in het kader van een snel en efficiënt due diligenceproces.”

Een belangrijke troef van Admincontrol is gebruiksgemak. Zo is er geen training nodig om met de technologie te werken. Nieuwe gebruikers kunnen uiteraard rekenen op ondersteuning bij het doorlopen van de stappen, terwijl meer ervaren adviseurs dankzij de intuïtieve werking van de tool snel de gewenste data room openen. “De eerste keer moet je even nadenken over de structuur die je wil toepassen, maar dat kun je daarna in een template bewaren. Daarom zien we dat veel klanten van Dealsuite automatisch naar onze oplossing terugkeren. Het bespaart immers tijd als je op regelmatige basis deals moet sluiten. Aangezien we niet alleen provider maar ook ontwikkelaar zijn, kunnen we snel op trends en behoeften inspelen”, legt Gambirasi uit.

Veilig en efficiënt
Terwijl Admincontrol wereldwijd slimme en veilige interactieoplossingen voor besluitvormers levert, is het bedrijf op de Nederlandse markt een relatief nieuwe speler. De samenwerking met Dealsuite opent dan ook veel deuren, zegt Paolo Gambirasi. “Het heeft ons versneld toegang gegeven tot een markt die aan de ene kant heel volwassen is, maar ook nog veel te winnen heeft. Omdat organisaties vasthouden aan de klassieke manieren van werken, kan het opzetten van een dataroom nog behoorlijk intensief zijn. Daarom prediken wij dat het efficiënter kan. Onze samenwerking met Dealsuite is een belangrijke stap in dat optimalisatieproces.”

“We zien dat snelheid en efficiëntie steeds belangrijker worden”, beaamt ook Jelle Stuij. “Klanten willen werkprocessen zoveel mogelijk automatiseren en het liefst vanuit één proces of tool werken. Tijd is geld in de M&A-markt en daarom zijn bedrijven op zoek naar naadloze ervaringen. Dankzij de integratie met Admincontrol kunnen we die efficiëntie doortrekken van sourcing naar de rest van het M&A-proces.”

Efficiëntie en gebruiksgemak zijn één kant van het verhaal. Admincontrol zet ook stevig in op security in z’n data rooms. “In onze sector kun je het jezelf niet veroorloven dat het ooit mis zou gaan en vertrouwelijke documenten op straat belanden. Een sterk team garandeert daarom de veiligheid van ons platform”, zegt Gambirasi. “Wij beperken ons daarbij niet tot standaarden zoals ISO 27001 en SOC 2 type 2. Met onze marktleider positie in de Nordics en vele grote banken als klant in die regio, kan je je voorstellen dat er nog aanvullende veiligheidseisen worden gesteld. Daar profiteren al onze klanten van.”

Opmars van AI en regelgeving
Er zit dus muziek in de samenwerking tussen Dealsuite en Admincontrol. Beide partners hebben dan ook ambitieuze plannen voor de toekomst. “We vullen elkaar goed aan”, zegt Stuij. “Aan de ene kant promoten wij Admincontrol op de Nederlandse markt en daarnaast kunnen wij meeliften in de gebieden waar zij een sterk aandeel hebben, zoals in de Nordics. We willen allebei groeien.”

Stuij merkt bovendien dat de adoptie van technologie in de M&A-markt razendsnel toeneemt en nieuwe mogelijkheden creëert. “Wekelijks zien we meer gebruikers per kantoor, een grotere hoeveelheid deals die op het platform wordt gedeeld, en stijgende dealwaardes. Hoewel de megadeals wellicht buiten schot blijven, heeft inmiddels 25 procent van de deals op ons platform een omzet van meer dan tien miljoen, en zien we dat steeds grotere transacties hun weg vinden naar ons platform en dus ook naar een data room. Bovendien zorgt technologie ervoor dat landsgrenzen geen obstakel meer zijn. Waar buitenlandse deals vroeger vooral voor grotere spelers weggelegd waren, kan iedereen nu over de grenzen heen kijken.”

Gambirasi verwacht dat die adoptie ook vanuit de regelgeving verder gestimuleerd zal worden. “We hebben al een toename in het gebruik van technologie gezien in het kader van de privacywetgeving en vastlegging. Wellicht zullen strengere regels ook een impact hebben op de manier waarop organisaties in M&A opereren. Technologie gaat hier zeker een rol in spelen.”

Eén van die ontwikkelingen heeft uiteraard met de opmars van kunstmatige intelligentie te maken. “Ook wij hebben de eerste stappen gezet om AI te implementeren en het is een kwestie van tijd voor klanten hier de vruchten van plukken. Het past ook in de tijdsgeest waarin mensen complexe zaken in zo weinig mogelijk stappen willen doorlopen zonder concessies te doen aan accuratesse en zekerheid. Onze oplossing biedt een sterke basis om optimaal te profiteren van nieuwe ontwikkelingen”, besluit Gambirasi.

Meer weten? Bezoek de website admincontrol.com/nl of lees het Dealsuite M&A mid-market trends report 2023: dealsuite.com/trendreport

Dealsuite en Admincontrol zijn partners van de M&A Community

Gerelateerde artikelen