TMG-deal op losse schroeven: John de Mol wil Belgen de pas afsnijden

Ook het Talpa van John de Mol wil een bod uitbrengen op Telegraaf Media Groep (TMG). Het bedrijf van de mediamagnaat heeft naar eigen zeggen genoeg geld in kas om boven het openingsbod van Mediahuis en VP Exploitatie uit te komen.

Sinds medio december zijn de Belgen in gesprek met de Nederlandse uitgeverij van onder meer de Telegraaf en Metro. Lange tijd leek het Belgische duo af te steven op een snel akkoord, maar vorige week kwam er met De Mols uitbreiding van het belang in TMG naar meer dan 20 procent een duidelijk signaal naar buiten. 

Maandagochtend werd bekend dat Talpa bereid is 5,90 euro per aandeel te betalen. Het aanstaande bod zou 65 eurocent hoger komen te liggen dan het openingsbod van Mediahuis en VP Exploitatie (5,25 euro), de investeringsmaatschappij van de familie Van Puijenbroek en de grootste aandeelhouder in TMG met 41,3 procent. Daarmee zou de totale biedprijs van Talpa op 273 miljoen euro komen te liggen.

Multimediabedrijf
De Nederlandse televisieproducent, dat met TMG al een joint venture heeft met Talpa Radio waar radiostations Radio 10, 538, Sky Radio en Veronica onder vallen, zegt met de voorgenomen acquisitie in te zetten op 'een nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke postities in print, radio, televie en onlinecontent'. 

John de Mol roert zich de afgelopen tijd actief op de Nederlandse M&A-markt. In februari 2016 nam de Gooische mediamagnaat een belang in Delta Lloyd om eind vorig jaar, toen de deal met NN Groep werd geclosed, eruit te stappen. Volgens verscheidene media zou De Mol 30 miljoen euro gecasht hebben. 

(Foto: ANP)

 

 

Gerelateerde artikelen