Sligro was ‘heel blij’ met verkoop EMTÉ, kopers niet meer
De groothandelaar verkocht EMTÉ vorig jaar voor 410 miljoen euro aan Jumbo en Coop. De twee kopers verdeelden de 130 supermarkten en hebben deze inmiddels allemaal omgebouwd naar hun eigen merk.
Lees ook: ‘Sligro koos met EMTÉ voor beste deal’, aldus de CFO
Omzet en marges EMTÉ vielen tegen
Tussendoor kregen ze echter nog wel een tegenvaller te verwerken. CFO Ton van Veen van Jumbo liet eerder dit jaar namelijk weten dat de EMTÉ supermarkten er veel slechter voor stonden dan de kopers bij het boekenonderzoek hadden ingeschat. ‘De omzet en marges’ vielen tegen, zei hij in het Financieele Dagblad.
Deze tegenvaller zouden de kopers nu willen verhalen op Sligro. Eind vorige week liet het beursgenoteerde bedrijf weten dat het bericht heeft gekregen dat er mogelijk een claim aankomt. Het werpt de ‘aantijgingen’ ver van zich en zei een eventuele juridische procedure met veel vertrouwen tegemoet te zien.
Aanknopingspunten voor claim in jaarverslagen
Als Van Veen en zijn collega Herco Boer van Coop inderdaad een claim bij Sligro willen neerleggen, vinden ze in recente jaarverslagen van Sligro mogelijk aanknopingspunten. Het bedrijf geeft daar namelijk een interessante inkijk in de ontwikkeling van EMTÉ in aanloop naar de verkoop aan Jumbo en Coop.
Sligro worstelde al een aantal jaar met de supermarktdochter die amper groeide door flinke concurrentie en een gedateerd format. In 2016 begon Sligro daarom met een verbouwingsoperatie onder de naam EMTÉ 3.0. De supermarkten moesten uit het middensegment naar het hogere segment worden gebracht en zich zo weer onderscheiden richting de consument.
Sligro staakte ombouw en zette EMTÉ in verkoop
In 2017 werd de ombouwoperatie geëvalueerd en bleek dat de nieuwe EMTÉ door klanten werd gewaardeerd maar dat dit zich niet had vertaald in voldoende omzetgroei. Daarom werd besloten de operatie stil te zetten. “We staakten de ombouw naar 3.0 voor de rest van 2017 en concentreerden ons vooral op het verbeteren van de winstgevendheid en de verdere optimalisatie van het format”, zegt Sligro in het jaarverslag 2017. Het vervolg was de beslissing om de supermarkten in de verkoop te zetten.
Met zoveel woorden zegt Sligro dat het besloot de winstgevendheid te verbeteren in voorbereiding op een verkoop. Of het EMTÉ daarbij te veel heeft opgepoetst is natuurlijk een vraag die open staat.
Sligro had exceptioneel hoge winst dankzij verkoop EMTÉ
Sligro was getuige het jaarverslag 2018 ‘heel blij’ of 'heel tevreden' (very happy) met de deal met Jumbo en Coop. Deze leidde tot een ‘exceptioneel hoge winst’ in 2018. De verkoop van de supermarktlocaties leidde tot een belastingvrije boekwinst van 218 miljoen euro. Daarnaast werd nog eens 19 miljoen euro boekwinst gemaakt op vastgoed waarover wel belasting moest worden betaald. Sligro keerde deze winsten uit aan aandeelhouders in de vorm van een superdividend.
Sligro was er heel tevreden mee, maar Jumbo en Coop inmiddels dus niet meer. Een deal waarin een partij heel tevreden op terugkijkt en een andere niet is vaak geen goede deal. Of dat in dit geval ook echt zo is zal nog moeten blijken.