Overname Monster drukt winst van Randstad
De nettowinst van het uitzendconcern kwam uit op ruim 165 miljoen euro, tegen 177 miljoen euro een jaar eerder. In het derde kwartaal trok Randstad 21 miljoen euro uit voor de reorganisatie van Monster. Volgens financieel directeur Robert Jan van de Kraats van Randstad zal de komende maanden nog eens 12 miljoen euro die kant op gaan.
Een verrassing is deze kostenpost niet. Al bij de overname vorig jaar wist Randstad dat er flink geïnvesteerd moest worden om de bedrijfsvoering bij Monster vlot te trekken. Aan die situatie is tot nu toe nog niets veranderd. De omzet van de Amerikaanse vacaturewebsite, die in Nederland actief onder de naam Monsterboard, staat nog steeds onder druk, bleek uit de recente cijfers.
In het jaarverslag van 2016 zei Randstad dat de overname op termijn 23 miljoen euro per jaar aan synergie moet gaan opleveren. "Met zijn vooruitstrevende technologieplatform and gebruiksvriendelijke, digitale, sociale en mobiele toepassingen, is Monster een natuurlijke aanvulling op Randstad," zei Jacques van den Broek, CEO van Randstad.
Randstad betaalde 429 miljoen dollar voor de overname. Ooit stond de koers van het aandeel Monster op 91 dollar, maar aandeelhouders moesten genoegen nemen met 3,40 dollar. Volgens sommige beleggers was dat destijds te laag.