‘Familiebedrijven die de wereld veroveren, zo gaaf!’

Ezri Joy Blaauw noemde haar al in zijn afscheidscolumn; Martise Leemhuis volgt hem op als de nieuwe M&A Community Manager. Ademt de 32-jarige Noord-Hollandse al Mergers & Acquisitions?

Ze studeerde communicatiewetenschappen in Amsterdam en werkte afgelopen jaren als Community Manager van het Controllers Netwerk. En nu volgt dus die overstap naar Mergers & Acquisitions. Wat is het verschil tussen die twee bloedgroepen?

“Introvert versus extravert”, lacht Martise Leemhuis, “het dna is heel anders. Dat heb ik in de afgelopen weken al mogen ervaren. Waar controllers toch vaak eerst de kat uit de boom kijken, is de M&A scene veel directer. Omdat ik zelf ook snel praat, snel beslis, snel contacten maak, van snelle gesprekken houd, zie ik dat zeker als een bonus! Niet dralen, maar meteen doorpakken. En ondertussen meer structuur aanbrengen; ja daar houd ik van.”

Martise Leemhuis werkt sinds 2016 voor Alex van Groningen BV. Als marketeer was ze verantwoordelijk voor budgetteren en beheren van het marketingbudget opleidingen en het coördineren van de SEA- en SEO-strategie. Sinds juli 2018 werkt ze aan de groei en ontwikkeling van het Controllers Netwerk, een community voor Finance Professionals. Martise tekende in die afgelopen twee jaar voor het opbouwen van een gefundeerd netwerk van financieel managers en financieel directeuren. Ze creëerde een open, kleinschalige en vertrouwelijke omgeving, waar gelijkgestemde finance professionals van elkaar leren en waar ze inspiratie opdoen.

Vertrouwd, gelijkgestemd
“Toen ik begon was het netwerk heel klein, nu zijn we met zo’n 70 persoonlijke lidmaatschappen”, legt ze uit. “Vooral corporate controllers van bedrijven als Shell, Jumbo en Schiphol. En CFO’s van kleinere organisaties. Kennis delen met een groep vertrouwde, gelijkgestemden. Dat is waar Controllers Netwerk nu staat.”

Wat ze met M&A heeft? “De dynamiek is in die community natuurlijk heel anders”, zegt ze. “Vanzelfsprekend heb ik afgelopen jaren de belangrijke deals gevolgd. Ik krijg echt een warm gevoel bij van die oer-Nederlandse familiebedrijven die door fusies en overnames de wereld veroveren. In het meest recente M&A Magazine vertellen Hein Brenninkmeijer en Jurry van Rooijen van het deal team van Royal De Heus hoe zij als ‘familie multinational’ de blik over de grens richten. Een in Ede gevestigd diervoeder producerend bedrijf dat acquisities doet en fabrieken bouwt in China, Zuid-Afrika, Ethiopië, Ghana, Myanmar en Cambodja… Hoe gaaf is dat?”

Ook het werk van de advocaten rond miljardendeal spreekt tot de verbeelding van Martise Leemhuis. Zoals de ingewikkelde onderhandelingen die Arne Grimme, Partner Corporate M&A van De Brauw Blackstone Westbroek, recent voerde rond de overname van biotechnoloog Qiagen door de Amerikaanse multinational Thermo Fisher Scientific.

Beste uit bedrijven bovenhalen
“Daar komt zoveel tactiek en zoveel strategie bij kijken”, zegt Martise Leemhuis. “Ga maar na; een Nederlandse NV, met een dubbele notering aan zowel de beurs van Frankfurt als die van New York. Nederlandse, Duitse en Amerikaanse wetgeving en marktpraktijken. Geweldig, die dynamiek van zo’n miljardendeal. Ga er maar aanstaan! Hetzelfde geldt voor een family office als Strikwerda Investments, waar ze het beste in bedrijven willen bovenhalen en niet ‘voor het korte termijn’ succes gaan.”

Eén ding is nu al zeker: Martise praat net zo gemakkelijk mee met ‘de snelle jongens’ van de Zuidas, als ze dat afgelopen twee jaar deed met corporate controllers en CFO’s. “Ik merk nu al dat die M&A’ers graag hun kennis met je delen. Het liefste ben ik de hele dag op pad, mensen uit de Community leren kennen. Zij mij leren kennen. Helaas ging dat afgelopen tijd door de coronacrisis niet of slechts mondjesmaat. Maar dat gebeurt straks natuurlijk alsnog. En nee, net zo min als veel M&A’ers ben ik geen kantoormens!”

Veel geld op de plank
Wat ze van de M&A-markt verwacht, ook straks, in het post-corona jaar 2021? “De afgelopen tijd was het rustig, waren er weinig deals, logisch. Maar we gaan van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt. Er ligt heel veel geld op de plank, dat moet worden uitgegeven. Natuurlijk, private equity kan bedrijven leegtrekken, maar even goed organisaties die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen redden.”

Een lange reeks M&A Fora, PE Fora, M&A Awards en M&A Magazines wachten de nieuwe M&A Community Manager. Met het netwerken is Martise Leemhuis al volop aan het warm lopen. En ja, ze heeft er natuurlijk heel veel zin in, zoals voorganger Ezri Joy Blaauw in zijn afscheidscolumn al schreef.  

Persoonlijk
Woonplaats? Castricum
Leeftijd? 32
Gezin? Vriend Jelle, dochter Louise (1)
Favoriete muziek? Michael Jackson
Hobby? Paardrijden (dressuur), tennis en voetbal wedstrijden van AZ bijwonen
Laatste boek? “Echt geen idee, dit moet voor de geboorte van mijn dochter ergens zijn geweest…”
Dé ideale vakantie? Met de camper door Amerika reizen.
Film, Netflix? Pearl Harbor/Outlander
Auto? “Peugeot 308, maar als ik het voor het uitkiezen had een Volvo Xc60.”

Dilemma’s
Beslissingen door iedereen gedragen of snel besluiten? “Snel besluiten.”

Kiezen voor ‘digitale’ jongeren of zijn senior’s onmisbaar? “Digitale jongeren.”

Wendbaar en agile of altijd eerst die wet- en regelgeving? “Wendbaar en agile.”

Personeel dwingen om nieuwe situaties te omarmen? “Positief stimuleren… Maar ach, noem het gerust dwingen!” 

Bedrijfscultuur veranderen of sleutelfiguren met specifieke kennis behouden? “Hangt van de organisatie af.” 

Ondernemerschap stimuleren? “Altijd!” 

Compliance steeds belangrijker of belemmerend? “Ha, ik verlaat het Controllers Netwerk waar compliance toch wel belangrijk was. Ik heb daar meer waardering voor gekregen. Maar voor types zoals ik… Vooral belemmerend.” 

Risico’s nemen of uitglijders voorkomen? “Risico’s nemen.”

Gerelateerde artikelen