Wat private equity nog kan leren van China

Conway & Co helpt PE-investeerders met het in kaart brengen van de meest recente Chinese digital commerce ontwikkelingen.

China in de gaten houden, China bijhouden, anticiperen op die alsmaar groeiende dreiging van de komst van Chinese bedrijven naar Europa… ‘Keeping up with China’, het event dat Conway & Co, experts in digital commerce, donderdag 9 februari 16.00 uur organiseert, geeft antwoorden op die prangende vraag: ‘Wat kan private equity leren van China?’ 

In the Upperclub van Capital C (Weesperplein 4B in Amsterdam) neemt China tech watcher Ed Sander PE-investeerders en vertegenwoordigers van hun portfoliobedrijven mee op een reis naar het Verre Oosten. Aldaar inspireert hij de aanwezigen met een kijkje in de Chinese e-commerce innovatie keuken. 

Want hoe ontwikkelde dat Chinese e-commerce landschap zich nou eigenlijk, het afgelopen decennium? Welke innovatieve businessmodellen werden door Beijing gelanceerd? Denk bijvoorbeeld aan C2M, aan live commerce & on demand delivery. Waarom kiezen Chinese internetbedrijven zo vaak voor initiatieven buiten de eigen landsgrenzen? Hoe verging het early-phase players als AliExpress en late-phase players als Shein en TikTok? En waar ging het nou toch mis met andere spelers, zoals Ochama? 

Ed Sander geeft antwoorden, de alom erkende China digital tech expert ontrafelt mysteries waarmee PE-professionals hun voordeel kunnen doen. Sander is mede-oprichter van ChinaTalk, een service provider gespecialiseerd in kennisoverdracht waar het China betreft. Door zijn ervaring – Ed Sander werkte jaren als marketing consultant voor NGO’s in de stad Xián en is getrouwd met een Chinese – kan de spreker als geen ander op intrigerende wijze vertellen over de trends in deze tijden van voortdurende verandering, van geo-politieke onrust.  

Conway & Co is initiatiefnemer tot het event. De boutique consultancy helpt bedrijven-op-overnamepad met een quick scan en scorecard waardoor bij een acquisitie de meest in het oog springende tech-knelpunten kunnen worden meegewogen. 

In een interview met onze M&A website vertelde co-founder Jons Janssens hoe de koop van een technologische kat in de zak kan worden voorkomen. “Wij helpen cliënten, zodat zij de technologische stand van zaken in hun organisatie begrijpen en doen dat in hun eigen ‘taal’. Net zoals dat jaarlijks bij een financiële audit gebeurt. Technologie is de motor, geld de benzine.”

Conway & Co wil de in huis aanwezige CTO- en CIO-kennis delen met haar doelgroep. Zij lanceren dit jaar daarom de Conway Boardroom Sessions, een reeks kennisevents waarvan Keeping up with China de eerste is. Het event is invite-only, voor 400 genodigde private equity professionals. Maar Jons Janssens moedigt overige geïnteresseerden aan zich hier aan te melden of een mail te sturen naar Nick Rijniers (nick@conway.studio) voor een plek op de lijst voor genodigden.
 

Gerelateerde artikelen