Hoe maak je cultuur tastbaar?
De helft van de top 10 redenen dat transacties falen hebben te maken met cultuur. Na het sluiten van een deal valt men vaak terug op hoe dingen ‘altijd werden gedaan’ en vergeet men op zoek te gaan naar de synergie die een deal juist succesvol kan maken.
Cultuur is voor velen een ongrijpbaar concept. Waar in het verleden nog weleens gedacht werd dat dit ‘vanzelf zou volgen’, is dat in de praktijk niet altijd het geval. Hieronder geven wij handvatten om cultuur tastbaar te maken en actief mee te laten wegen in het M&A proces.
Het definiëren van cultuur is niet eenvoudig. Er zijn veel verschillende definities die vaak niet toepasbaar zijn binnen de context van een transactie. Toch is het vaak de cultuur die een organisatie mede succesvol maakt.
Cultuur gaat om mensen, en omvat verschillende dimensies. Allereerst zijn er de zogeheten ‘mindset’ en gedragingen, die intrinsiek en vrij ongrijpbaar kunnen zijn. Maar deze worden zichtbaar in de processen en programma’s binnen een organisatie en bepalen hoe een werknemer zijn werk beleeft. Binnen de context van M&A ligt de focus met name op dit zichtbare, maar het is de kunst om de onderliggende lagen inzichtelijk te maken.
Wat is de ‘purpose’ van een organisatie? En hoe geven leiders hier invulling aan? Wie zijn deze leiders eigenlijk en over welk talent beschikt een organisatie nog meer? Hoe worden werknemers beloond en op basis waarvan wordt hun performance bepaald?
Vervolgens is het belangrijk te begrijpen hoe de organisatie werkt. Hoe is deze gestructureerd? Hoe worden er besluiten genomen? En hoe werkt men samen? Wat maakt een organisatie uniek en wat moet in stand gehouden worden. Want laten we niet vergeten, cultuur is medebepalend voor het succes van een transactie.
Yvette Biharie – Verschoor is Director bij Willis Towers Watson en gespecialiseerd in het meetbaar maken van cultuur als onderdeel van M&A transacties en veranderprocessen.