Het oudste beroep…

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 13:25
Columnist Robert van Beemen zat in Rome. Met het aantrekken van de juiste personen heeft het in ieder geval te maken... Lees snel verder!

Tijdens mijn rechtenstudie heb ik een klein uitstapje gemaakt naar onder meer bedrijfseconomie en marketing. Uiteraard zijn de 4 P’s mij helder bijgebleven, maar ook dat het oudste beroep ter wereld misschien toch niet het oudste beroep is, immers er moet eerst een zekere dienst verkocht worden…dus wellicht is verkoper wel het oudste beroep; en netwerken is een onmisbaar element daarin.

En als het gaat om netwerken, heeft de internationale advocatuur het erg druk deze maand. Vorige week vond in Rome het International Young Lawyers' Congress van AIJA plaats en later deze maand in Seoul de Annual Conference van de International Bar Association (IBA). 

Twee internationale congressen waar advocaten – al dan niet met een internationale praktijk, maar op z’n minst met de ambitie er een op te bouwen – komen netwerken, de dag beginnen met vroege ontbijtsessies, tussen 5 en heel laat de vele borrels en recepties aflopen, en overdag work shops en presentaties volgen. 

Onder het mom van één is geen, gaat het al snel om een kleine delegatie kantoorgenoten, KLM-vluchten, een paar hotelkamers in een van de vele internationale hotelketens, de kantoren die het echt groots aanpakken hebben nog enkele meeting rooms in die hotels, nemen vaak ook nog business development professionals mee, en organiseren zelf ook nog een receptie waarvoor kosten noch moeite worden bespaard. Kortom een klein fortuin!

En waarvoor?

In mijn column van afgelopen juni schreef ik al over de strategische expansie door internationale kantoren in Europa en de gevolgen daarvan voor met name de nationaal onafhankelijke kantoren. Internationale kantoren zijn momenteel zeer actief: (i) met het aantrekken van (laterale) teams (strategic sourcing) om binnen het bestaande kantorennetwerk op het Continent de huidige praktijkgroepen en sectorexpertises te versterken; en (ii) met het openen van nieuwe kantoren (market entries), door te fuseren met/ het overnemen van bestaande onafhankelijke kantoren. 

Bovendien zijn zowel de internationale kantoren als de nationaal onafhankelijke kantoren, inclusief de boetiek en niche kantoren zich zeer bewust van het toenemende belang van het verder ontwikkelen en versterken van hun internationale netwerk (international referral strategy). 

En dat is precies wat op internationale congressen als die van de IBA en AIJA gebeurt; er worden nieuwe vriendschappen gesloten, bestaande vriendschappen worden bestendigd, mogelijke fusies en/ of andere vormen van (strategische) samenwerking worden afgetast, de laatste roddels worden uitgewisseld, en – niet onbelangrijk – posities worden bepaald.

En dwars daardoorheen lopen ook nog eens de belangen van de pak ‘m beet zo’n 200 internationale juridische netwerken; een ander (belangrijk) element in het ontwikkelen van een internationale referral strategie voor advocatenkantoren. Deze netwerken komen in alle geuren en kleuren voor: van netwerken met meerdere leden uit één jurisdictie tot exclusieve netwerken met slechts één lid per jurisdictie en strikte toelatingseisen, van netwerken met wereldwijde dekking tot uitsluitend regionale dekking, van Best Friends-netwerken tot de meer losse verbanden.

De kunst voor advocatenkantoren is om binnen dit hele scala van netwerken de vaak nog opportunistische benadering om te zetten naar een meer strategische benadering. Advocatenkantoren kunnen niet meer een allemansvriend zijn; dat geldt evengoed ten aanzien van hun cliënten als voor (potentiële) referral kantoren.

Het wordt dus weer interessant om te zien hoe duizenden advocaten van over de hele wereld deze maand invulling en opvolging geven aan die internationale (referral) strategie van hun kantoor en praktijkgroep.

Robert van Beemen is Strategy Consultant bij de Venturis Consulting Group

Gerelateerde artikelen