Heineken koopt IPA-marktleider Lagunitas

Heineken verwerft ook de andere helft van de aandelen in bierbrouwerij Lagunitas. De Amerikaanse bierproducent uit Californië zal als zelfstandige entiteit blijven opereren en de positie van Heineken binnen de regio Amerika versterken.

Heineken nam in 2015 een belang van 50 procent in Lagunitas. Sindsdien is de Amerikaanse bierbrouwer naar eigen zeggen sterk gegroeid in de markt van speciaal bieren. Die vertegenwoordigt ongeveer 11 procent van het totale biervolume in de Verenigde Staten. 

IPA-segment
Ook stelt Lagunitas dat het marktleider is in het IPA-segment, met een bierproductie van 1 miljoen hectoliter in 2016. De bierbrouwer brengt sinds 1993 eigen zwaarder gehopte craftbieren op de markt.

Mede dankzij de entree van Heineken heeft Lagunitas de afgelopen jaren nieuwe markten kunnen aanboren in onder meer Frankrijk, Italië, Mexico en Spanje. Ook heeft het in bestaande markten, als in het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Japan, zijn positie verstevigd. 

"Onze partnership met Lagunitas is een groot succes. We kijken uit naar de versnelde uitrol van Lagunitas-merken in veel meer andere markten", reageert Heineken-CEO Jean-François van Boxmeer. Ook de Amerikaan Tony Magee, oprichter van Lagunitas, is verheugd over de krachtenbundeling: "Door de volledige commitment van beide partijen ligt er een historische kans in het verschiet in 24 verschillende tijdszones." Over de overnamesom doen beide partijen geen uitspraken. 

M&A Forum
Onlangs sprak Heineken-dealmaker Joost Broekmaat op het M&A Forum 'Emerging Markets'. Broekmaat had het onder meer over de handelswijze van de Nederlandse bierbrouwer bij het sluiten van deals in het buitenland. 

 

 

Gerelateerde artikelen