In het digitale tijdperk hoort er een digital executive in de directie

In het digitale tijdperk zijn er grofweg twee soorten bedrijven: softwarebedrijven en software gedreven bedrijven. Ondernemingen die voorop willen blijven lopen en willen groeien, kunnen niet zonder een digital executive die aan de knoppen zit. Toch zien we in Nederland dat digitale technologie en IT kennis nog weinig aanzien heeft. Het is een soort noodzakelijk kwaad, maar geen strategische waardedrijver.

In een viertal blogs deelt Jons Janssens van Conway & Co de tips en valkuilen voor tech due diligence bij acquisities. 

Lees ook: 
Groeien na verkoop: de technology stack, de ruggengraat van een bedrijf moet er klaar voor zijn
Hoe goed een onderneming omgaat met data bepaalt mede de waarde
De juiste inzichten voor groei na overname: breng hiërarchie aan in de metrics

Klassieke verdeling
Veel directieteams hebben een klassieke verdeling met een CEO, een CFO en een CCO. Ze hebben een leider die richting geeft en beslissingen maakt met twee aanvullende leiders aan beide zijden van de balans. De CFO beheert de benzine aan de kostenkant, de CCO drijft de commercie aan de omzetkant. Deze drie rollen zijn er bijna altijd. Is een bedrijf verder gegroeid, dan is ook de complexiteit en de verantwoordelijke directie mee gegroeid.

Als je de mensen in zo’n klassieke rol vraagt naar hun digitale visie, dan komt het er vaak op neer dat ze meer willen verkopen. Dat snap ik, maar dat is geen visie. In het digitale tijdperk is technologie de ruggengraat van een digitaal bedrijf die nodig is om te winnen. De som van alle software zorgt er namelijk voor dat het bedrijf überhaupt operationeel kan functioneren en levert daarmee de motor voor groei.

In iedere groeifase geavanceerder gereedschap
Zonder de juiste ‘technology stack’ per fase, geen groei. In nieuwe landen uitrollen? Software levert de rails voor nieuwe talen en valuta. Via nieuwe online kanalen verkopen? Software levert de productdata en zorgt dat klanten wereldwijd kunnen betalen.

In iedere groeifase hebben de uitvoerende teams ander en geavanceerder gereedschap nodig. Start simpel, maar denk vooruit. Dat betekent dat er in de directie iemand moet zitten die dit snapt. Iemand met inhoudelijke kennis en digitale ervaring om de brug te vormen naar de toekomst van businessdoelstellingen en technische haalbaarheid. Een persoon die begrijpt wat er kan met digitale technologie, maar ook wat de beperkingen zijn. Deze persoon moet op strategisch niveau meepraten en dus niet in de ‘basement’ zitten, maar in de ‘boardroom’.

Zelfvoedend ecosysteem
In Nederland hebben we de afgelopen tien jaar veel zien gebeuren op het gebied van digitale technologie. We hebben hier grote fintechbedrijven als Adyen en Mollie en een aanzienlijk e-commerce landschap met bijvoorbeeld Bol.com en Coolblue. Zeker Coolblue is een voorbeeld van een bedrijf dat technologie en de digitale ervaring vanaf dag één serieus heeft genomen. 

Uit elk groot techbedrijf komen vaak meerdere startups voort. Zo gaat dat al decennialang in Silicon Valley. Mensen gaan met onderdelen van het grotere idee aan de haal en beginnen hun eigen startups. Zo krijg je een zelfvoedend ecosysteem met relevante kennis en respect voor technologie.

CTO denkt na over strategie
Toch hebben we nog wel wat stappen te maken. Als ik de vergelijking maak met de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk, dan heeft kennis van technologie hier weinig aanzien. We zien technische mensen nog veel te vaak in een puur uitvoerende rol.
In Amerika is dat ondenkbaar. Daar wordt op een hele andere manier naar deze skillset gekeken. Daar realiseert iedereen zich dat de digitale technologie nu al cruciaal is en dat het belang alleen maar zal toenemen. In Silicon Valley hebben bedrijven bijna altijd een CTO die over de toekomst nadenkt en echt wat te zeggen heeft over de strategische richting.

Daar moeten wij ook naar toe. Chief Digital, Chief Technology of Chief Product Officer, je kunt het allerlei namen geven, maar het gaat erom dat er een digital executive is. Is die er nog niet, dan is een van de eerste dingen die je als investeerder zou moeten doen zorgen dat er iemand in de directie komt die deze rol invult.

Jons Janssens is de oprichter van Conway & Co, een independent boutique consultancy for digital commerce
 

Gerelateerde artikelen