Groeien na verkoop: de technology stack, de ruggengraat van een bedrijf moet er klaar voor zijn

De tech due diligence blijft nog vaak achterwege bij deals.

Door Jons Janssens

In een viertal blogs deelt Jons Janssens van Conway & Co de tips en valkuilen voor tech due diligence bij acquisities. Op het Private Equity Summit op 25 mei zal hij ook zijn visie en inzichten delen. 

Als private equity een bedrijf koopt, is er vaak de ambitie om de omzet te verveelvoudigen. De groei moet langs drie wegen komen: meer kanalen, meer landen en meer producten. Dat kan alleen als de technologie op orde is en klaar is voor groei. Voor investeerders is van belang hoe de systemen ervoor staan. Dat breng je in kaart met een tech due diligence.

Neem een bedrijf met een omnichannelstrategie. Dat combineert fysieke winkels met online verkoop via verschillende kanalen. Het IT landschap heeft verschillende lagen die onderling samenwerken: van marketing en sales tot operatie en logistiek. Dit heet de technology stack, het is de som van alle software in het bedrijf.

Het begint met de marketing automation die zorgt voor zichtbaarheid op die plekken waar klanten zijn. Dan is er het e-commerce platform dat bestellingen verwerkt en betalingen afhandelt. Daarnaast is er een operationele laag voor onder andere voorraadbeheer en een servicelaag die verwerking van retouren mogelijk maakt.

De schade kan groot zijn als een van deze onderdelen niet werkt. Is de checkout uit de lucht, dan lopen aankopen vast en komt er geen omzet binnen. Is de datastroom niet op orde, dan ontstaan er problemen met voorraden. Denk aan een mismatch tussen de voorraad en wat je aanbiedt. Klanten doen dan bestellingen voor producten die er niet zijn. Dat leidt tot teleurstelling en negatieve beoordelingen. Werken data-integraties niet goed, dan vliegt het management blind. Zonder de juiste informatie kunnen zij geen managementbeslissingen nemen.

De technology stack is vaak niet schaalbaar. Bij een paar miljoen euro omzet is een heel andere stack nodig dan bij honderd miljoen euro omzet. Wat werkt op kleine schaal, hoeft helemaal niet te werken op grote schaal. Dit speelt zeker als een bedrijf een factor twee of drie moet groeien. Die toename van complexiteit vraagt meer flexibiliteit en de technology stack moet hier klaar voor zijn.

De due diligence is het moment dat je in kaart brengt waar een onderneming staat. Een tech due diligence doet dat voor de systemen. Is er veel verouderde code? Zijn softwarepakketten goed onderhouden? Werken integraties goed? Kloppen de data dashboards? Ook de mensen en processen komen aan bod. Hoe worden de systemen onderhouden en wie doet dat? Zijn bedrijfskritische onderdelen gebouwd door mensen die al weg zijn? Is er goede documentatie?

Een tech due diligence geeft antwoord op al dit soort vragen door de onafhankelijke bril van experts. Zo wordt duidelijk of de risico’s beheersbaar zijn, wat de investeringbehoefte is en waar de mogelijkheden zitten (pain & gain).

Toch zien we nog vaak dat in M&A-processen weinig aandacht is voor de technology stack. Er is een grondige legal due diligence, een financial due diligence, maar de tech due diligence blijft achterwege. Maar is het nou echt belangrijker dat de juridische contracten op orde zijn dan dat de kritische technologie werkt? Die bepaalt immers dat het bedrijf operationeel blijft draaien. Als je een auto koopt, is het ook fijn om te weten dat er een motor in zit en dat deze goed is onderhouden.

Digitale technologie is de ruggengraat van een modern bedrijf en maakt je fit voor groei. Het is een centraal onderdeel van de strategie en de drijver van groeiambities. Daarmee verdient het een centrale plek in de due diligence.

Jons Janssens is de oprichter van Conway & Co, een independent boutique consultancy for digital commerce. 

Lees ook: 'Zo voorkom je de koop van een technologische kat in de zak'
 

Gerelateerde artikelen