GIMV laat Joolz sneller rollen op Private Equity Summit

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:42
Kinderwagenfabrikant Joolz en private-equitybedrijf GIMV maakten in april 2016 een plan om de wereld te veroveren. Binnen vijf jaar de omzet verdrievoudigen en wereldwijd de top-drie halen van de kinderwagenmarkt. Hoe staan ze er een jaar later voor?

In 2016 kocht de Belgische beursgenoteerde investeerder GIMV een aandeel van 40 procent in Joolz van oprichter Emile Kuenen, algemeen directeur Stan Vermeulen en creatief directeur Peter Truijen. Bij deze deal kregen de ondernemers advies van M&A-adviseurs van ING, Biesheuvel Jansen Advocaten en Amstone Tax Lawyers. De investeerder had voor de deal de diensten ingeroepen van PwC en Jones Day

Internationaal groeien met private equity
De ondernemers waren al lang op zoek naar een goede partner waarmee ze internationaal konden groeien, maar wilden niet zomaar met iedereen in zee. Na een lange zoektocht kwamen ze uit bij GIMV. De investeerder gelooft niet in financial engineering en neemt de tijd voor een investering. “Veel van de bedrijven die wij hebben gekocht volgen we soms al jaren. Als we denken dat we de onderneming met extra kapitaal en de sectorkennis die we hebben opgebouwd verder kunnen helpen, besluiten we om over te gaan tot de investering”, zegt het hoofd van de Nederlandse tak van Gimv – Floris van Oranje – in een eerder interview.
  
GIMV nam de uitdaging aan om met Joolz een top-drie positie in de wereldmarkt te veroveren en de omzet binnen vijf jaar te verdrievoudigen. In 2015 draaide het Amsterdamse bedrijf een omzet van 23 miljoen euro en werkten er zeventig mensen. We zijn nu ruim een jaar verder na de overname. Wat is er van de plannen terecht gekomen? Algemeen directeur Stan Vermeulen van Joolz en principal Arie Hooimeijer van GIMV laten zien waar ze staan tijdens het Private Equity Summit woensdag 7 juni 2017

Komt u ook naar Private Equity Summit op 7 juni 2017 in Rosarium te Amsterdam?

Gerelateerde artikelen