Fusie RTL Nederland en Talpa van de baan
De fusie van de Nederlandse tak van RTL en Talpa van John de Mol gaat niet meer door. De samenvoeging van de twee bedrijven krijgt geen goedkeuring van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de waakhond krijgt een fusiebedrijf te veel marktmacht, zelfs na een voorstel om een deel van de advertentie-activiteiten af te stoten.
Talpa en RTL Nederland kondigden de fusieplannen in juni 2021 aan. Door de samenvoeging zouden tv-zenders als RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z, SBS6, Net 5, Veronica en SBS9 en radiozenders Sky Radio, Veronica, 538 en Radio10 onder één dak komen. De mediabedrijven zeiden een vuist te willen maken op de advertentiemarkt tegen grote techbedrijven als Google en Facebook.
Al snel werd echter duidelijk dat de bedrijven niet zonder slag of stoot toestemming zouden krijgen om te fuseren. De ACM begon een diepgravend onderzoek. Onlangs zeiden RTL Nederland en Talpa nog de advertentieverkoop bij Talpa over te willen doen aan Mediahuis Nederland, de uitgever van kranten als De Telegraaf en NRC. Die toezegging is voor de toezichthouder echter onvoldoende.
Ook als de voorgestelde oplossing zou zijn doorgevoerd zou de invloed van RTL en Talpa nog te groot zijn, legt een woordvoerder van de ACM uit. Voor de onderhandelingen met partijen als KPN en VodafoneZiggo, waarbij consumenten hun tv-abonnementen afsluiten, speelt een vergelijkbaar verhaal. Daar hadden RTL en Talpa voorgesteld om de onderhandelingen met verschillende grote aanbieders meer in tijd te spreiden. Maar ook dat volstaat volgens de marktwaakhond niet.
Volgens de ACM zou door de samenvoeging "een te machtige partij in het commerciële medialandschap" ontstaan. Dat zou voor adverteerders en telecomaanbieders tot hogere prijzen leiden, die uiteindelijk weer door de consument moeten worden betaald.
RTL Nederland en Talpa menen dat de ACM niet heeft meegewogen hoe snel en ingrijpend het Nederlandse medialandschap is veranderd. Topman Thomas Rabe van RTL Group stelt dat RTL Nederland een belangrijk onderdeel van zijn bedrijf blijft. "Het is zeer winstgevend met een sterke familie van zenders die geweldig gescoord hebben bij het publiek in 2022."
Talpa-directeur Pim Schmitz reageert teleurgesteld. "De fusie was in mijn ogen het allerbeste antwoord geweest op de uitdagingen waar de markt ons voor stelt." Volgens hem staat Talpa er zelfstandig wel sterk voor. "Uiteraard zullen partijen blijven kijken naar alternatieve mogelijkheden om de internationale concurrentie het hoofd te blijven bieden", laat Talpa ook weten in een verklaring.
De in media, tech en privacy gespecialiseerde advocaat Olaf van Haperen reageert verbaasd op de uitspraak. “De reclame-inkomsten van radio en televisie staan al jaren onder druk door internet en streamingsdiensten”, aldus de partner bij Eversheds Sutherland. “Dus waarom zou je de seinen voor zo’n samenwerking op rood zetten?” Lees verder…