FrieslandCampina klaar met Chinese partner

FrieslandCampina heeft zijn Chinese joint venture Friesland Huishan Dairy (FHD) helemaal ingelijfd. Het Nederlandse zuivelconcern runde dat bedrijf sinds 2015 samen met een Chinese samenwerkingspartner, maar die laatste is flink in de financiële problemen geraakt.

FrieslandCampina heeft voor een onbekend bedrag de resterende aandelen verworven, waardoor FHD nu een volledige dochter is geworden. Via FHD produceert en verkoopt FrieslandCampina in China kindervoeding onder de merknaam Dutch Lady. Ook wordt er in de fabriek van FHD in de buurt van de stad Shenyang thee- en koffiemelk gemaakt.

De Chinese samenwerkingspartner in kwestie is Huishan Dairy. Daar kwam vorig jaar een groot boekhoudschandaal aan het licht. Er bleken miljoenen zoek. Ook vertrok de financieel directeur opeens en verzaakte het bedrijf allerlei financiële verplichtingen wegens een hoge schuldenlast. FrieslandCampina hield de situatie al enige tijd nauwlettend in de gaten, maar de bedrijfsvoering bij FHD zou nooit in het geding zijn geweest.

Het schandaal rond Huishan Dairy is overigens niet het eerste boekhoudschandaal rond een Chinees beursfonds. Volgens kredietbeoordelaar Fitch hebben Chinese beursgenoteerde ondernemingen te maken met een 'bovengemiddeld risico' als het gaat om fraudebeschuldigingen.

Is FrieslandCampina te naïef geweest? M&A Director Hans Laarakker van FrieslandCampina zegt daar eind 2017 in een interview niet te diep  te willen ingaan, maar van naïviteit is volgens hem geen sprake. “Wij kenden dit bedrijf al langer en het heeft een notering aan de Hong Kong Stock Exchange – al zegt dat niet alles. Daar wil ik het bij laten. M&A in China betekent goed kijken naar  het joint-venturecontract, de governance en de exitafspraken. In dat opzicht vereist een joint venture meer denkwerk dan een overname, waarbij de transactie of integratie lastig kan zijn, maar daarna mag je het helemaal zelf doen. Een joint venture vergt continu onderhoud. In China zijn weinig joint ventures een lang leven beschoren.“

Lees ook: M&A Director van Friesland Campina, Hans Laarakker: Lessen uit China en Pakistan

Voor FrieslandCampina zijn Azië, Afrika en het Midden-Oosten de beloofde regio’s waar in weerwil tot Europa nog groei is te realiseren met zuivelproducten als Friso, Frisian Flag en Dutch Lady. Azië is goed voor een derde van de omzet van de coöperatie, die na de fusie van Friesland Foods en Campina eind 2008 is uitgegroeid tot de vijfde zuivelspeler in de wereld.  De omzet bedraagt  ruim elf miljard euro, er werken 22.000 mensen  en er zijn 13.300 aangesloten melkveebedrijven in Nederland, België en Duitsland. Merken als Campina, Frico en – het oudste zuivelmerk van Nederland – Friesche Vlag, worden in meer dan honderd landen verkocht.

De aanwezigheid van FrieslandCampina in Azië voert ver terug. Het bedrijf verkoopt al honderd jaar zuivel in Hong Kong, waar net als in andere delen van het Verre Oosten Friso kindervoeding een begrip is. In Zuidoost-Azië timmert het zuivelconcern aan de weg met de zoete gecondenseerde melk van Frisian Flag en in Vietnam en Maleisië met de zuivelproducten van Dutch Lady. Pakistan is het op twee na grootste melkproducerende land ter wereld, maar nog geen 10 procent van de zuivel die in het land wordt geconsumeerd, is verwerkt en verpakt. Het gros wordt vers van de koe direct naar de stad getransporteerd, en los verkocht. Doordat de middenklasse groeit en de verstedelijking toeneemt, verwacht FrieslandCampina in Pakistan te kunnen profiteren van de verschuiving in de consumptie van losse naar verpakte zuivel en naar melk van een hogere kwaliteit. 

Gerelateerde artikelen