Colruyt onder druk om andere ketens te verkopen

Het Belgische concern zou niet in staat zijn om alle ketens te besturen.

In België stellen financieel analisten zich in de Belgische zakenkrant De Tijd de vraag of het retailconcern Colruyt Group ketens gaat verkopen. Bij herhaling heeft het bedrijf gezegd dat dit niet gaat gebeuren. Toch werden onlangs de ketens Dreamland (speelgoed) en Dreambaby verkocht.

“Dat geherstructureerd zou worden, had ik verwacht”, zegt Hans D'Haese, beursanalist bij ING in De Tijd. “Maar de verkoop verraste me.” Al langer denken analisten dat Colruyt steeds meer de gedaante van een holding aanneemt, zonder die rol goed te kunnen spelen. Daardoor zouden er zwakke ketens in de groep zitten.

De Tijd verwijst naar de kledingketens ZEB, The Fashion Store en Pointcarré. Over hoe ze presteren rapporteert Colruyt. Wel staat in het jaarverslag dat de ketens een “bewogen boekjaar” hadden en de groepswinst negatief beïnvloedden, zo blijkt uit het jaarverslag over 2022. 

Verder is de Colruyt Group door overnames ook actief in de sector van fitnesszalen (JIMS), fietswinkels (Bike Republic) en onlineapotheken. De online apotheek NewPharma is ook actief in Nederland. In mei was Colruyt een van de grootste investeerders in het Zeeuwse zeewierbedrijf Seaweed Company.

Analisten betwijfelen volgens De Tijd dat Colruyt voldoende menskracht en middelen heeft om al die takken maximaal te ontwikkelen. Zeker in tijden waarin de kernactiviteit supermarkten zwaar onder druk staat door de verhoogde concurrentie en kosteninflatie.

De krant verwijst naar bronnen rond Colruyt die stellen dat het bedrijf beseft dat het misschien te wijdvertakt is. Volgens Colruyt is een verkoop echter niet aan de orde. Maar een half jaar geleden ontkende het concern ook dat Dreamland verkocht zou worden. Nu staat in een verklaring dat Colruyt zijn strategie geregeld kritisch evalueert en eventueel actie onderneemt.
 

Gerelateerde artikelen