5 presentatietips voor jonge M&A-talenten

Laatst gewijzigd: 10 oktober 2023 06:47
Welke jonge talenten weten de jury te overtuigen en gaan straks met een M&A Award aan de haal?

Momenteel vindt de selectieprocedure plaats voor de M&A Awards voor Young Talents 2023. Op 14 december wordt tijdens het galafeest in de Beurs van Berlage bekend welke talenten tot en met 35 jaar met de felbegeerde awards naar huis gaan. De M&A Awards worden uitgereikt in de categorieën:
– Best Young M&A Advisor
– Best Young M&A Lawyer
– Best Young Private Equity Manager

Het is tot en met 16 oktober nog mogelijk om kandidaten voor te dragen.

Om de talenten te helpen hun pitch zo goed mogelijk te doen, krijgen zij in aanloop naar de jurybijeenkomsten les in pitchen van topexpert Lars Duursma van Debatrix. Deze workshop vindt plaats op het volgende Young M&A Forum op donderdag 19 oktober bij Houthoff dat ditmaal in het teken staat van soft skills.

Ook voor niet-genomineerde jonge talenten valt er enorm veel te leren op dit forum. Rob Faasen (Director Risk Capital Advisors) vertelt de Young M&A Community in zijn workshop alles over het onderhandelen over due diligence risico’s in een SPA. En Philip van der Eijk en Margriet Kros van Houthoff delen hun kennis over het vermijden van risico’s in overnametrajecten rond onder meer belastingverplichtingen, milieuverplichtingen, aansprakelijkheden richting klanten en cyberrisico’s.

De plenaire afsluiting wordt verzorgd door Lars Duursma. Duursma coacht CEO’s, politieke leiders en TED-sprekers door heel Europa. Als succesvol ondernemer en voormalig wereldkampioen debatteren weet hij als geen ander hoe je een publiek boeit en in beweging krijgt. Hij zal de jonge M&A-professionals leren welke psychologische en neurologische beïnvloedingstechnieken je kunt inzetten om de onderhandelingen in jouw richting te sturen en tegelijkertijd een win-win situatie te creëren.

Meld je hier snel aan voor dit forum, want vol is vol.

Presentatietips
Of je nou wel of niet straks een pitch moet houden voor de jury als jong M&A-talent, presentatieskills zijn onmisbaar in het vakgebied. Of je nou spreekt met ondernemers, banken of investeerders, je zult altijd kristalhelder moeten kunnen maken waarom een voorgestelde deal wel of geen goed idee is. Uit de cursus ‘overtuigend presenteren’ van Alex van Groningen komen deze vijf cruciale tips voor het beste resultaat.

1. Zorg voor een krachtige opening
Er zijn maar twee momenten dat je publiek volledige aandacht heeft voor jouw verhaal. Helemaal aan het begin en helemaal aan het einde. Ga je te lang in op de achtergrond van je onderwerp, dan ben je ze al kwijt voordat je zelfs maar aan je kernboodschap begonnen bent. Begin daarom meteen met een pakkende anekdote, een verbluffende statistiek, een memorabel verhaal, een inspirerend citaat, of een boeiende retorische vraag. Je opening is de kans om je publiek in te pakken, dus laat die kans niet schieten.

2. Stel duidelijk vast wat je met je verhaal wilt bereiken
De meeste professionals die een presentatie moeten houden, beginnen met het in elkaar flansen van een PowerPoint. Dit is fout. Je moet eerst goed nadenken over wat je met je presentatie wilt bereiken. Een goede exercitie is de volgende vraag beantwoorden: Na mijn presentatie gaat mijn publiek… Een antwoord kan bijvoorbeeld zijn: Na afloop van mijn presentatie is het MT laaiend enthousiast over mijn voorstel tot een overname en krijg ik het mandaat om de betreffende partij te benaderen. Dit geeft je een duidelijke opdracht mee als je vervolgens je verhaal gaat opbouwen.

3. Begin tijdig met de voorbereiding
Veel mensen, zeker extroverte dealmakers, denken te gemakkelijk over een presentatie. ‘Dat doe ik wel even’, denken ze dan. Een onvoorbereide presentatie is echter nooit overtuigend. Topsprekers als Barack Obama bereiden elk detail tot in de puntjes voor en gelijk hebben ze. Het voorbereiden van een presentatie kost veel tijd, dus begin tijdig. Denk eerst na over de kern (zie tip 2) en ga vervolgens daaromheen het verhaal opbouwen. Schrijf nooit de hele tekst uit, want dan is de kans groot dat je van slag raakt als je tijdens de presentatie je tekst kwijtraakt. Wat wel werkt is je presentatie voorbereiden aan de hand van het kerstbomenmodel. Teken daarvoor een kerstboom en benoem de onderdelen. De stam is het onderwerp, de hoofdtakken zijn de hoofdonderdelen die je wilt behandelen, de twijgen zijn de subelementen per hoofdonderdeel en de dennennaalden zijn voorbeelden, anekdotes, grappen en illustraties die je gebruikt om het verhaal meer sjeu mee te geven. De piek is de overtuigende conclusie of samenvatting.

4. Besteed voldoende aandacht aan non-verbale communicatie en intonatie
De inhoud van je verhaal is zonder twijfel extreem belangrijk. Alleen als er een mismatch is tussen de woorden die je uitspreekt en de bijbehorende lichaamstaal en intonatie, maakt het bijna niet meer uit wat je zegt, want dan gaat je publiek toch af op je lichaamstaal. Effectieve lichaamstaal en intonatie ondersteunen je boodschap. Gebruik daarom op het goede moment bewuste gebaren, of leg de klemtoon op woorden om je boodschap kracht bij te zetten. Denk ook aan pauzes houden, aarden (met twee benen op de grond staan), intentioneel bewegen en mimiek toepassen (de glimlach is een krachtig wapen). Jezelf op video vastleggen is een goede manier om je bewust te worden van je lichaamstaal en intonatie, en die waar nodig bij te stellen. Oefen je presentatie vaak en kijk hem terug.

5. Eindig met je kernboodschap
Een slechte presentatie heeft vaak geen duidelijke – en laat dus staan – memorabele afsluiting. Hij stopt gewoon ineens en de presentator staat er vervolgens een beetje hulpeloos bij terwijl hij zegt; ‘dat was hem dan’. Dat wil je dus niet. Vlak voor het einde heeft het publiek weer even de volledige aandacht voor je presentatie, omdat ze weten dat het einde nadert. Dit is de uitgelezen kans om je kernboodschap nog eens duidelijk te herhalen om vervolgens af te sluiten met een knock-out slotzin. Denk hier goed over na en zorg dat je hem uit je hoofd kent (een beetje lullig als je slotzin er niet helemaal lekker uitkomt op moment suprême).

Meer soft skills?
Schrijf je nu in voor Young M&A Forum | The Art of Negotiating

Lees ook:
Job Zoer, Lincoln International: “De perfecte driehoek van M&A”
Dominque Coumans, Allen & Overy: “Verwar uitstraling niet met competentie”
Sjoerd Aarts, Main Capital Partners: “Elk fonds een verdubbeling”

Gerelateerde artikelen