Zuivelreus wil babymerk Friso niet afstaan

FrieslandCampina zet Thais yoghurtdrankje wellicht wel op straat.

FrieslandCampina ontkent met klem zijn merk voor baby- en kindervoeding Friso te willen verkopen. Eerder meldde persbureau Bloomberg op basis van ingewijden dat de opties voor Friso worden onderzocht. Maar nu blijkt een desinvestering van dit onderdeel niet tot die mogelijkheden te behoren.

Bloomberg meldde op basis van ingewijden dat het Nederlandse zuivelconcern de hulp van adviseurs van de Amerikaanse zakenbank JP Morgan Chase heeft ingeschakeld. Samen met het bedrijf zouden ze nu onderzoeken wat strategisch de beste opties voor Friso zijn.

Een woordvoerder van FrieslandCampina ontkende niet direct dat de opties voor Friso worden onderzocht. Maar een bevestiging kwam er ook niet. Een verkoop van het merk is nu zeker niet aan de orde, aldus de zegsman.

In november vorig jaar maakte het bedrijf bekend dat het mogelijk onderdelen zou afstoten. Zo meldde Bloomberg eerder deze maand dat FrieslandCampina mogelijk zijn belang in het Thaise yoghurtdrankje Betagen van de hand wil doen.

De opbrengst van een verkoop van onderdelen zou FrieslandCampina goed uitkomen. Het bedrijf kondigde in november aan vanwege de coronacrisis versneld zo'n duizend banen te schrappen om kosten te besparen. De pandemie veroorzaakte kort na de uitbraak een stevige daling van de melk- en zuivelprijzen. Daarnaast drukken lockdownmaatregelen de zuivelverkopen aan bijvoorbeeld de horeca en cateraars. FrieslandCampina wil vanaf 2022 jaarlijks tot wel 100 miljoen euro besparen.

(ANP)

 

Gerelateerde artikelen