Young Talent Pieter Paul Terpstra DLA Piper ‘Je moet laten zien dat je echt iets toevoegt’

Pieter Paul Terpstra wordt bij DLA Piper alom geroemd vanwege zijn uitstekende juridische kennis. De 32-jarige advocaat heeft al meerdere mooie internationale deals gedraaid. Hij wil zich nog meer dan nu al het geval is richten op Frankrijk. Na zijn secondment van een half jaar bij DLA Piper Parijs, is hij bezig met het opzetten van een French desk in Amsterdam.
Pieter Paul Terpstra is genomineerd in de categorie Best Young Talent. Bekijk alle genomineerden en stem direct op uw favoriet >>>  
 
“Ik wil doorgroeien tot een top M&A-advocaat. Om dat doel te bereiken, zal ik me moeten onderscheiden van andere professionals. De vakkennis is er. Ik heb de Grotius opleiding Vennootschaps- en Ondernemingsrecht cum laude afgerond en geef zelf ook cursussen en colleges, zowel intern als extern. Daarnaast is specialisatie belangrijk. Ik heb nu aardig wat ervaring opgedaan met het adviseren van Franse cliënten. Dat wil ik verder uitbouwen.” 
 
Frankrijk 
“Om zaken te doen in Frankrijk is het noodzakelijk om goed ingevoerd te zijn in de Franse taal. Documenten worden veelal opgesteld in het Frans, verrassend genoeg ook bij grote internationale deals. Besprekingen worden regelmatig in het Frans gehouden. Ook de werktijden in Frankrijk liggen anders. Ze werken tot laat in de avond, beginnen weliswaar wat later en gebruiken – waar mogelijk – de lunch voor besprekingen met relaties. Frankrijk is slechts 500 kilometer hier vandaan, maar het is een wereld van verschil.”
 
Renewables 
“Naast Frankrijk richt ik mij op de energiesector en dan vooral op renewable energy. Dat is een sector waar heel veel staat te gebeuren. Ik wil er nog meer een specialist in worden, zowel op het gebied van wetgeving als op de ontwikkelingen in de markt. Een transactie die ik recent begeleid heb vanuit Parijs is de verkoop van een windparkportfolio van een Franse cliënt aan een Zwitserse partij. Bij die deal vielen mijn twee specialisaties perfect samen.”
 
Deals
“Een van mijn eerste transacties was een mooie deal, een misschien wel typische DLA Piper transactie. We hielpen onze Spaanse cliënt, Clinica Baviera Group, bij de aankoop van een aantal oogheelkundige klinieken in Nederland en Duitsland. Vorig jaar werd ik gevraagd te assisteren bij de verkoop van een aantal van hun Nederlandse klinieken. De eerste keer was ik als junior-advocaat bij de transactie betrokken en nu werkte ik zelfstandig en had de lead. 
Deals kunnen om verschillende redenen interessant zijn. Bij de verkoop van het Krasnapolsky Hotel door NH Hoteles ging het niet alleen om de verkoop van het Amsterdamse ‘landmark’ hotel, maar ook om de toekomstige samenwerking tussen de partijen. Dat element maakte het juridisch interessant. Mede door deze transactie kon ik de relatie tussen de cliënt en ons kantoor verstevigen. Niet veel later kon ik NH Hoteles ondersteunen bij de verkoop van een tweede hotel in Amsterdam. Vanuit ons kantoor in Parijs introduceerde ik de cliënt bij onze mensen in Frankrijk. Dat contact heeft bijgedragen aan enkele nieuwe deals voor DLA Piper. Het was een succesvolle deal met een succesvol vervolg.”
 
Onderscheiden
“De beste manier om partijen binnen te halen is om jezelf in de praktijk te laten zien. Je moet je onderscheiden en je moet laten zien dat je echt wat toevoegt. De overname van ID&T door SFX is daar een goed voorbeeld van. Samen met collega’s in Amsterdam en New York hebben we de verkopende aandeelhouders bijgestaan. Gaandeweg de onderhandelingen werd er veel aangepast en daarom moest ik heel inventief en creatief kijken naar oplossingen. Ik kon me daar goed laten zien en dat zorgde ervoor dat SFX meerdere malen bij ons terug kwam voor andere overnames in Nederland.”
 
Pieter Paul Terpstra is genomineerd in de categorie Best Young Talent. Bekijk alle genomineerden en stem direct op uw favoriet >>>
 
Gerelateerde artikelen