Young Talent Maurits de Haan Houthoff Buruma ‘Cliënten moeten je blindelings weten te vinden’

Met zijn 28 jaar heeft Maurits de Haan al flink wat ervaring opgedaan in M&A-transacties. Hij draait zelfstandig grote internationale deals voor Houthoff Buruma en daarbij stelt hij het belang van zijn cliënt voorop. “Je moet geen advocaat zijn, maar een vertrouwensman”, vindt hij.
Maurits de Haan is genomineerd in de categorie Best Young Talent. Bekijk alle genomineerden en stem direct op uw favoriet >>> 
 
“Voor je aan een transactie begint, moet je goed nadenken over wat de cliënt nu eigenlijk wil. Daar neem ik echt de tijd voor. Het is belangrijk om goed voorbereid voor de dag komen, zodat je altijd met je cliënt kan sparren. Hij moet altijd het gevoel hebben dat je echt weet waar het over gaat. Een cliënt wil een bepaald resultaat bereiken en als adviseur zorg jij dat dat op de juiste manier gebeurt.”
Mensenwerk
“M&A is in alles mensenwerk. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden. Hoe je met mensen omgaat is heel belangrijk. Bij de een ga je wat voorzichtiger te werk dan bij de ander. Daar moet je gevoel voor hebben. Heb je dat, dan kun je veel gedaan krijgen. Die soft skills kun je trainen, maar het is mooi meegenomen als het al een beetje in je zit. Het gaat niet alleen om de omgang met je cliënten, of met partners op kantoor. Ook bij transacties moet je het menselijke aspect niet uit het oog verliezen. Bij een fusie of overname staat veel op het spel. Voor de cliënt, de andere partij, maar ook voor de medewerkers van een bedrijf.”
Ambitie
“Ik werk toe naar een partnerschap bij een groot kantoor. Cliënten moeten je blindelings weten te vinden en erop kunnen vertrouwen dat alles goed komt. Bij Houthoff Buruma kan ik mij verder ontwikkelen. Het kantoor richt zich op de Nederlandse markt, maar doet veel grote, internationale zaken. Die worden vanuit Nederland geleid. Dat betekent dat je meer in de driver seat zit en minder dienend bent voor bijvoorbeeld een buitenlands kantoor.”
Deals
De eerste transactie waarbij ik echt meedeed was een carve out van een onderdeel van Philips. Ik had het boekenonderzoek verricht en kon concreet input geven over wat er nog geregeld moest worden in de transactiedocumentatie. Een deal die me bijstaat is het bod van Hestya Energy op de aandelen H.E.S. Beheer. Er zat veel dynamiek in de deal omdat het om een openbaar bod ging. Iedereen had er een mening over en wilde meepraten. Het bod had daarnaast veel technisch-juridische aspecten. Daarnaast moest je luisteren naar de werknemers en de kleine aandeelhouders. De transactie werd daardoor veel meer dan het kopen van aandelen. Ook het adviseren van Van Oord bij de vorming van een consortium van aandeelhouders in het Gemini offshore windproject was een transactie met veel dynamiek. Dat kwam omdat er veel partijen bij betrokken waren. Strategisch hebben we goede zaken gedaan door voor iedere bespreking even met Van Oord te bekijken wat we nu echt wilden binnenhalen. Door juiste keuzes te maken, kregen we wat we wilden. Met zoveel betrokken partijen kun je niet in alles je zin krijgen.”
Cliënten
Ik ben al leidend in veel deals en dat worden steeds grotere transacties. Ik moet nu zorgen dat cliënten terug komen. Als ze een goed gevoel over je hebben, gaan ze je ook voor andere zaken bellen. Daar kunnen ook weer mooie opdrachten uit voortkomen. Mond-tot-mondreclame is belangrijk. Ook de contacten binnen kantoor zijn van belang. Het gebeurt me steeds vaker dat collega’s mij bellen om advies. Ook intern moet je zichtbaar zijn.”
 
Maurits de Haan is genomineerd in de categorie Best Young Talent. Bekijk alle genomineerden en stem direct op uw favoriet >>> 
 
Gerelateerde artikelen