Young Talent KPMG Martijn Koster ‘Een geslaagde transactie is een teamprestatie’

Binnen KPMG is Martijn Koster een dealcaptain waar rekening mee gehouden wordt. Voor de 31-jarige Associate Director zijn mensen belangrijk. “Een transactie wordt uiteindelijk door mensen gedaan”, zegt hij. “Daar moet je in durven investeren.”
Martijn Koster is genomineerd in de categorie Best Young Talent. Bekijk alle genomineerden en stem direct op uw favoriet >>>  
   
“Bij het managen van een team is vakkennis alleen niet genoeg. Je moet ook kijken naar de ontwikkeling van de teamleden. Hoe je daar een weg in vindt, merk je vooral door het gewoon te doen, maar ook heel kritisch door het vragen om feedback. Niet alleen aan de partners binnen de organisatie, maar ook aan de juniors. Zo schep je een totaalbeeld waarmee je verder kunt. Teamwork is heel erg belangrijk. Bij een geslaagde transactie zijn veel mensen betrokken. Het is uiteindelijk een echte teamprestatie.”
Ambitie
“Binnen vijf of tien jaar wil ik in mijn focussectoren, Oil & Gas en Heating, Ventilation and AirConditioning, gezien worden als de leidende dealmaker. Intern wil ik graag leiding geven aan een team waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Iedereen moet in staat worden gesteld zijn of haar doelen te verwezenlijken.”
Azië
“Tijdens mijn studietijd heb ik negen maanden in Shanghai gezeten. Daardoor maakte ik kennis met de Chinese cultuur. Wat me trof was dat die gebouwd is op relaties, terwijl we in het Westen vertrouwen op contracten. Bij het maken van deals vereist dat een andere benadering. Als je zaken doet met westerse cliënten gaat het formeler. Je stippelt een traject uit en maakt afspraken. Bij zaken met een Aziatische cliënt zit er veel meer tijd in het opbouwen van een relatie tussen koper en verkoper, voordat je aan het daadwerkelijke dealtraject begint.”
Onderhouden
“Mijn eerste deal in het verre oosten staat me nog goed bij. In Nederland doe je een conference call met een paar mensen. Nu gebeurde dat met 20 mensen. Het is wennen, maar het werkt wel. Je moet draagvlak creëren en daarom laat je iedereen meepraten. De werkwijze in Azië bevalt mij. Je bouwt een sterkere band op tussen partijen en dat zorgt ervoor dat je makkelijker een transactie kunt uitonderhandelen waarmee iedereen tevreden is. Het kost meer tijd, maar je krijgt er veel voor terug. Heb je eenmaal een goed contact met een Aziatische relatie, dan gaat dat niet snel verloren, maar je moet het wel onderhouden. Ik spreek binnenkort een Chinese cliënt. Ik verwacht niet dat hij nu iets gaat doen op de Europese markt. Door contact te houden, blijf ik in beeld als er wel iets gaat spelen.”
Deals
“Het leukste zijn de complexe deals. Je moet waarde kunnen toevoegen als adviseur. De verkoop van een deelbelang van Alphatron Marine aan een Japans beursgenoteerd bedrijf had veel dynamiek. De Nederlandse ondernemende cultuur kwam samen met de Japanse formele cultuur. Je moet alles uit de kast halen om die twee werelden op een lijn te krijgen. Bij een andere deal adviseerde ik de Familie Koole bij het verwerven van de resterende aandelen in NOVA Terminals. Daar zat de uitdaging juist in het structureren van de transactie.”
Diversiteit
“Deze twee deals tonen de diversiteit van de midmarket aan. Daar komt iedereen samen en dat heeft het grote voordeel dat er veel gebeurt. Met het maken van een deal ben je wel even bezig. Je moet er voor zorgen dat al die verschillen niet in de weg gaan zitten. Als alles geregeld is moeten de partijen ook nog door een deur kunnen. Dat wordt wel eens vergeten. Na de deal begint pas de echte waardecreatie.”
 
Martijn Koster is genomineerd in de categorie Best Young Talent. Bekijk alle genomineerden en stem direct op uw favoriet >>>  
   
Gerelateerde artikelen