Wordt u Google? Of bent u de volgende Free Record Shop?

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:23
Ondernemerschap versus control, zo luidt het thema van de Corporate Growth Summit, een initiatief van de M&A Community en CFO Community. Hoe blijft u innovatief in dit disruptieve tijdperk zonder de controle te verliezen? Ontdek het op 16 september door met investment bankers, M&A-advocaten, CFO's, M&A directors, investeerders en startups hierover in gesprek te gaan.

V&D en Free Record Shop deden niet per se iets fout. Ze bleven lange tijd doen waar ze voorheen succesvol in waren. Maar in dit snel veranderende tijdperk is dat misschien wel hetzelfde als achteruitgang. Free Record Shop sloeg bijvoorbeeld het aanbod af om Bol.com te kopen. Destijds een veilige keuze. Maar niet verstandig, zo blijkt nu. Bestuurders en investeerders moeten dus wel ‘iets’ doen om niet aan alle kanten voorbij gerend te worden.

Dat ‘iets’ doen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Imtech deed veel. Het startte gedurfde projecten en nam op het hoogtepunt in 2012 iedere maand een ander innovatief bedrijf over. De integratie van deze bedrijven was niet op orde en uiteindelijk verloor de holding de controle. We weten nu dat het Koninklijke ingenieursimperium bankroet is. Nogmaals, Imtech deed ‘iets’.

YouTube, Maps en Android
Een gedurfd investeringsbeleid kan ook goed uitpakken. In 2004 kocht Google een bedrijf dat aan de basis stond van Google Maps. Minder dan een jaar later lijfde het Android in. En in 2006 nam het voor 1,65 miljard dollar Youtube over. Alledrie ontzettende succesverhalen. Het is een kleine greep uit de meer dan 23 miljard dollar aan overnames die Google sinds zijn IPO heeft gedaan, maar Maps, Android en Youtube zijn gezamenlijk misschien al wel meer waard dan dat bedrag. Missie geslaagd.

Onlangs vertelde een investment banker mij dat het vooral de grote transformaties en fusies zijn die aandeelhouderswaarde vernietigen. Als grote corporates add ons doen op midmarket- of startupniveau pakt dat op lange termijn, mits tactisch goed uitgedacht, vaak goed uit. Startups of middelgrote bedrijven kunnen groeien dankzij het netwerk en kapitaal van zijn nieuwe, grotere eigenaar, terwijl de grote corporate – met zijn al werknemers en infrastructuur – voorop kan blijven lopen.

Op het Corporate Growth Summit komen startups aan het woord. Sommigen van hen zijn zelfstandig en willen dat ook blijven. Anderen binden zich graag aan een groot bedrijf.

René Frijters
Ook spreekt bijvoorbeeld René Frijters, oprichter van Knab, een bank die in 2012 werd opgericht. Frijters gaf in een voorbereiende call aan dat Knab zelfstandig opereert maar dat het zonder eigenaar Aegon, dat een banklicentie heeft, waarschijnlijk nooit had bestaan. Een banklicentie verkrijgen is voor een nieuwe speler in Nederland namelijk verdomd lastig. 

Kortom, een corporate kan een startup naar een volgend niveau brengen, net zoals een startup een corporate kan helpen om innovatief te blijven. En anders kan een groeiend bedrijf altijd nog kiezen om onder de vleugels van een private equity huis of venture capitalist zijn ambities waar te maken. 

Meld u hier aan

Deze column is gebaseerd op het hoofdredactioneel commentaar van Ruben Munsterman in het aankomende M&A Magazine Q3. Deze editie komt tevens uit op 16 september en zal ook gratis verkrijgbaar zijn op het Corporate Growth Summit. 

Een greep uit de sprekers: 

Gerelateerde artikelen