Wordt PostNL voor Sandd wat Air France voor KLM is? 

Als water en vuur, de onderlinge relatie tussen PostNL en Sandd. Een nieuw Air France-KLM scenario, die voorgenomen overname? 

De oorlogsverklaring van Sandd aan PostNL kwam op 15 september 2017. Het postbedrijf uit Apeldoorn kondigde aan concurrent Van Straaten Post (VSP) in Nieuwegein over te nemen. Waardoor vijf dagen per week een volledige postbezorging op zowel zakelijke als particuliere adressen kon worden gegarandeerd.

Want Sandd stelde in één adem de postzegelprijs naar 55 cent te kunnen verlagen, tegenover de ‘dure’ 83 cent van PostNL. Woede bij het voormalige staatsbedrijf en marktleider, woede bij de vakbonden die stelden dat Sandd alleen zo goedkoop kan werken doordat eigen personeelsleden als citroenen worden uitgeknepen. Het bedrijf zou verwikkeld zijn in ‘een wedloop naar de bodem van alle arbeidsvoorwaarden’, aldus de FNV.

Prof. Dr. Ard-Pieter de Man van de Vrije Universiteit noemt het interessant hoe de integratie van Sandd in PostNL zal gaan plaatsvinden. “Want Sandd was altijd al de plaaggeest van PostNL en nu moeten ze opeens gaan samenwerken”, zegt de in fusies en overnames gespecialiseerde hoogleraar. “Dat lijkt me nog niet zo eenvoudig.”

De Man zei eerder in een interview met M&A dat cultuurverschillen allesbepalend zijn voor het succes van fusies en acquisities. Want als die onderlinge verschillen te groot zijn, zal argwaan blijven regeren en worden twee elkaar wantrouwende bedrijven nooit één hechte familie. Schrijnend voorbeeld is de fusie tussen Air France en KLM, waarbij het deze week zover is gekomen dat de Nederlandse Staat in alle stilte aandelen van het moederbedrijf koopt met als achterliggend idee de belangen van KLM en Schiphol nog enigszins te kunnen waarborgen. tot woede vande Franse regering. 

Op het hoofdkantoor van Sandd aan de IJsseldijk in Apeldoorn zijn ze er allesbehalve van overtuigd dat PostNL als nieuwe werkgever het beste met hen voor heeft. Want als Klein Duimpje wordt overgenomen door de reus, loopt dat voor die eerste maar zelden goed af. Zo overlappen de sorteercentra van beide postbedrijven elkaar onderling en telt het nieuwe bedrijf straks opeens wel heel veel bezorgers.

Professor De Man noemt naast dat zo essentiële belang van het dichten van dna-verschillen nog een praktische kant van de geplande acquisitie: “Beide partijen geven aan dat er synergie te behalen is, maar dat er geen arbeidsplaatsen verloren zullen gaan. Dat lijkt me lastig te realiseren. De synergievoordelen zitten er immers in dat dingen nu dubbel gebeuren en dat die dubbeling er wordt uitgefilterd. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat er dan ook arbeidsplaatsen moeten verdwijnen.”

De CEO van PostNL sprak in dit verband verzoenende woorden na de aangekondigde overname: “Ook de lange termijn werkgelegenheid voor postbezorgers krijgt hiermee een steviger fundament”, aldus Herma Verhagen. De 16.000 Sandd bezorgers krijgen volgens de plannen allemaal een baan bij PostNL aangeboden. Voor de overige 3000 medewerkers wordt gekeken naar mogelijkheden binnen of buiten het voormalige staatsbedrijf. 

Pakketbezorger DHL nam meteen al een voorschot op toekomstige scenario’s als Sandd daadwerkelijk wordt ingelijfd door PostNL, dan alleenheerser op de Nederlandse markt. DHL richt zich weliswaar niet op postbezorging, maar vreest dat een monopolie-positie van PostNL op dat terrein ook invloed heeft op andere pakketbedrijven. Want de post- en pakketmarkt zouden niet meer los van elkaar kunnen worden gezien.    
 

Gerelateerde artikelen