Wie helpt 300 Koreaanse MKB bedrijven met hun boodschappenlijstje?
Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 12:16
Vorige week was ik in Korea op het M&A forum dat door mijn collega’s in Seoul georganiseerd werd. In de presentaties en discussies met lokale adviseurs kwam telkens hetzelfde thema naar boven: Hoe kunnen we het Koreaanse bedrijfsleven stimuleren om actiever fusies en overnames na te jagen?
Het is opvallend dat Koreaanse bedrijven beduidend minder buitenlandse overnames doen dan dat we bij Japanse en Chinese partijen zien. Als we naar het aantal transacties kijken dan vertegenwoordigd hebben er dit jaar tot nog toe slechts 41 outbound transacties plaatsgevonden. Als percentage van het GDP zie je dat de Koreaanse gerapporteerde dealwaarde op hetzelfde niveau ligt als in China en een stuk lager dan in bijvoorbeeld Japan.
Voor de aanwezigen, inclusief mijzelf, zijn deze cijfers teleurstellend. Afgelopen jaar zijn wij als Invest Korea bij 14 Korea Outbound transacties betrokken geweest. Klaarblijkelijk is dit nog onvoldoende. Wat weerhoudt Koreaanse bedrijven ervan om buitenlandse overnames te doen en hoe kunnen we hier een impuls aangeven.
Volgens de Koreaanse Federation of Small and Medium Business is de belangrijkste hindernis toegang tot deal informatie; informatie over welke deals in de markt zijn. Andere belangrijke aspecten die tijdens mijn gespreken in Korea naar boven kwamen zijn de bereidheid om te betalen voor adviseurs en culturele aspecten. Over de culturele aspecten heb ik eerder een column geschreven en de bereidheid om voor adviseurs te betalen raakt primair de Koreaanse adviseurs. Waar ik eens dieper op in wil gaan is de toegang tot deal informatie.
Deal informatie
Het verzamelen van informatie is primair de taak van de buitenlandse kantoren van Invest Korea. Één van de problemen waar ik, net als mijn buitenlandse collega’s, tegenaan loop is dat veel adviseurs erg terughoudend zijn met het delen van deal informatie. Ik weet niet precies wat hieraan ten grondslag ligt, maar ik kan me voorstellen dat negatieve ervaringen met Aziatische of zelfs Koreaanse partijen hieraan ten grondslag ligt.
Dit is zonde. Niet alle partijen zijn even professioneel, zo sprak ik een adviseur die zijn klant probeerde te overtuigen niet de volledige directie van een Italiaans bedrijf door Koreanen te vervangen. De meeste partijen zijn echter wel degelijke professioneel. Niet zo lang geleden was ik met een Koreaanse fabrikant van auto-onderdelen bij een Duitse target. Deze partij schakelde bijzonder snel, ze waren binnen een week in Duitsland, ze hadden ervaring met Europese dochterondernemingen en kenden de industrie en het bedrijf bijzonder goed.
Ook beschikken Koreaanse bedrijven over een goed gevulde oorlogskas om overnames te doen. Naast de geschatte USD 1.000 Mrd die corporate Korea beschikbaar heeft voor fusies en overnames zijn er verschillende fondsen beschikbaar om Koreaanse MKB bedrijven te ondersteunen. Het bekendste voorbeeld is het Corporate Partnership programma van NPS dat USD 4,5 mrd beschikbaar heeft, verdeeld over 14 programma’s.
Boodschappenlijstje Koreaans MKB
Ons hoofdkantoor in Korea is in dialoog met een kleine 300 potentiele kopers in Korea. Deze bedrijven hebben het geld beschikbaar en indien nodig helpen mijn collega’s in Seoul om de M&A strategie uit te werken. Sectoren die veel belangstelling krijgen zijn bijvoorbeeld Automotive, High-Tech en Chemicals.
Als u voor klanten werkt die interessant kunnen zijn voor Koreaanse bedrijven dan wil ik u van harte uitnodigen om contact met mij op te nemen. Ik kan dan met u delen wat voor bedrijven wij momenteel concreet zoeken. Daarnaast wil ik iedereen van harte uitnodigen om deel te nemen aan de discussie in de M&A Community op LinkedIn over hoe we een impuls kunen geven aan Koreaanse overnames, bij voorkeur in Nederland.