Virtuele samenwerking in M&A

Hoe maak je de juiste afweging wanneer je (tijd)gevoelige informatie beschikbaar moet stellen, zonder in te leveren op het vereiste hoge beveiligingsniveau? Na meer dan 25 jaar in de softwaresector (waarvan het grootste deel op het vlak van IT-beveiliging) te hebben gewerkt, was het voor mij een zeer interessante stap om de leiding over Imprima op me te nemen.
Door Torgny Gunnarsson, CEO Imprima 
Imprima is een bedrijf met een lange geschiedenis en een gevestigde reputatie als aanbieder van oplossingen op het gebied van cloud-based samenwerking en virtuele datarooms (VDR).
In 2001 was Imprima een van de eerste VDR-aanbieders ter wereld, en tevens de eerste leverancier die in Europa een VDR-platform lanceerde. Al bij het ontstaan van de VDR-markt zagen we de noodzaak van het faciliteren van online samenwerkingen voor een klantenbestand dat steeds meer onder tijdsdruk is komen te staan. Sindsdien heeft de vraag naar beveiligde virtuele samenwerking een hoge vlucht genomen. Vandaag de dag ondersteunen wij naast financieel en juridisch adviseurs tevens (grote) bedrijven bij het efficiënt managen van het M&A proces. 
Veiligheid en gegevensintegriteit zijn altijd belangrijke overwegingen geweest bij het kiezen van een VDR-provider en bijna alle virtuele datarooms bieden dan ook een bepaald zekerheidsniveau. Nu de zorg omtrent de veiligheid van data toeneemt, merken we dat steeds meer klanten de hoogste veiligheidsstandaarden willen binnen het VDR-platform van hun keuze. Het tijdsaspect is doorgaans cruciaal, maar snelheid mag niet ten koste gaan van de veiligheid of betrouwbaarheid van data. 
Bij de keuze van een VDR-platform spelen een aantal belangrijke vragen voor onze klanten een rol:
  • Waar zijn de gegevens opgeslagen? Kan ik hierdoor te maken krijgen met de Amerikaanse Patriot Act?
  • Welke Disaster Recovery (DR) en Failover-procedures worden er gehanteerd?
  • Aanwezige certificeringen (bijv. ISO). Wat is er precies gecertificeerd?
  • Functionaliteiten en mogelijkheden om gebruikersrechten toe te wijzen?
  • Dataversleuteling?
  • Niveau van rapportage en het volgen van gebruikers?
  • Kan ik 24/7 zowel technische als gebruikersondersteuning krijgen?
  • Mate van flexibiliteit in het platform – kan ik het naar behoefte aanpassen?
Voor Imprima betekent ISO 27001-certificering dat het hele bedrijf is gewaarborgd (de mensen, de processen en het technologieplatform) en dat de data en informatie 24/7 beveiligd en toegankelijk is. 
De ervaring leert dat als u bij bovenstaande vragen “het hele lijstje af kunt vinken”, u erop kunt vertrouwen dat uw informatie beveiligd en goed beheerd is, en u bovendien geen risico loopt dat data in verkeerde handen terecht komt. 
Voor de transactionele M&A-markt zien we enkele bemoedigende indicatoren die erop wijzen dat de markt weer aantrekt. Ook verwachten we veranderingen op de VDR-markt, zowel in de manier waarop de markt volwassen wordt en de VDR meer gewoontegoed wordt, als wat betreft de verwachting dat eenvoudiger toegang met behoud of zelfs verbetering van het beveiligingsniveau een vereiste zal blijven. Dankzij de behoeften en eisen van onze klanten wordt de scheidslijn tussen het gebruik van een VDR voor een transactie en de doorlopende behoefte aan een samenwerkingsplatform steeds vager. Wij willen graag een dienst verlenen die klanten de gerustheid biedt dat hun gevoeligste documenten zo veilig mogelijk beheerd worden terwijl ze over de vrijheid beschikken om in een gedeelde online omgeving samen te werken. 
Wij streven ernaar om voorop te lopen bij deze veranderingen die zich op de markt voltrekken – en daarbij onze focus te behouden op dienstverlening aan klanten en beveiliging van hoog niveau.
Gerelateerde artikelen