Vervallen mediabedrijf Vice in de verkoop
Vice Media, het digitale mediabedrijf uit New York, wil zich te koop zetten. Hiervoor heeft zij financiële adviseurs ingehuurd. Nieuwsstation CNBC meldt dat er al belangstelling is. Het bedrijf zoekt kopers omdat het zucht onder een schuld van een miljard dollar. Er is ook een gebrek aan liquiditeit.
Het bedrijf bestaat bijna dertig jaar, nadat het in 1994 begon als Vice Magazine. In 2013 veroverde Vice een plek in het Amerikaanse tv-landschap. In 2016 lanceerde het zijn eigen televisiekanaal genaamd Viceland, wat ook te zien was in Europa. De activiteiten leidden tot een omzet van 1 miljard dollar. De eigen filmpstudio Pulse Films heeft een aantal populaire documentaires gemaakt, waaronder Beyonce’s “Lemonade” en de “Beastie Boys Story”. In 2017 was het bedrijf 5,7 miljard dollar.
Sinds 2018 zit de klad erin. De overname van mediabedrijf Refinery29 drukte de waarde naar 4 miljard dollar. Na verhalen over een onveilige werkomgeving voor vrouwelijke medewerkers ging het verder bergafwaarts. Er werd voor 1,87 miljoen dollar geschikt met een aantal vrouwelijke werknemers. Een tv-show op de betaalzender HBO werd geannuleerd. Kostenbesparingen, ontslagen en noodinjecties hebben het bedrijf tot nu toe overeind gehouden.
Vorig jaar probeerde Vice het vege lijf te redden met een beursgang. Die mislukt omdat investeerders dit niet zagen zitten. De omzet van het bedrijf bedroeg destijds 580 miljoen dollar, een daling ten opzichte van de 604 miljoen in 2019.