Verhoog waarde bij trans-Atlantische overnames

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 10:16
In het Legadex-seminar op 7 november over goede voorbereiding van M&A-transacties was er veel aandacht voor de groei van trans-Atlantische transacties en de toenemende rol van ICT. Ook voor de complicerende factoren. ‘Het is net dating,’ stelt de Amerikaanse M&A-advocaat Jan Joosten (Hughes Hubbard & Reed). Diana Matroos (RTL/BNR Nieuwsradio) presenteerde de bijeenkomst in het Amsterdamse Hilton.
‘In het transactieproces zit enorm veel waarde verscholen,’ is een belangrijke boodschap van de sprekers tijdens het jaarlijkse Legadex-seminar in het Amsterdamse Hilton. ‘Wees dus consciëntieus, let op verschillen in cultuur en regelgeving, bereid je goed voor en zorg er voor dat je goed voor de dag komt.’ Net als bij dating, wordt daar later lachend aan toegevoegd. Ook bij een date willen de beide partijen zich van hun beste kant laten zien, verhullen ze daardoor wellicht onvolkomenheden en kunnen cultuurverschillen zorgen voor onverwachte uitglijders. Maar net als bij dating, levert het uiteindelijk het meeste op wanneer je elkaar goed begrijpt.
 

Diverse sprekers waaronder Jan Joosten (Hughes Hubbard & Reed), Jamie Mercer (Sheppard Mullin),  Amit Patel (HighQ), Willem Jansonius (Macquarie capital) en Willem Ackermans (Eneco) vertelden over de meerwaarde die tijdens het M&A-transactieproces en in de voorbereiding daarop kan ontstaan. Omdat naar verwachting het aantal trans-Atlantische transacties het komend jaar flink zal toenemen, was er tijdens het seminar bovendien veel aandacht voor de Nederlands-Amerikaanse transactieprocessen. Die groeiverwachting is gebaseerd op de zwakke economische vooruitzichten in Europa, waardoor de kans op organische groei hier veel kleiner is. Daarnaast is er de relatieve overvloed aan cash die M&A-transacties in de hand werkt.  
Inspanning verdient zich terug
De toename van het aantal M&A-transacties tussen de VS en Nederland maakt het extra belangrijk om goed stil te staan bij de benodigde kwaliteitsverbetering van M&A-trajecten. In de paneldiscussie wordt nog eens benadrukt dat slechts een fractie van de grotere Europese ondernemingen echt goed voorbereid is op transacties. Die slechte voorbereiding komt voort uit de hoeveelheid werk die een goede voorbereiding vergt. Belangrijk daarbij is echter dat een goede voorbereiding zich later eigenlijk altijd blijkt terug te verdienen. En een tweede kanttekening is dat de voorbereiding efficiënter kan en het afbreukrisico in de ‘kennismaking’ omlaag kan door alle relevante informatie vroeger beschikbaar te hebben in een goede virtuele data room. Ondanks alle goede voornemens wil het proces op dat vlak nogal eens tekort schieten en dat leidt regelmatig tot problemen, zeker in een Amerikaanse context.
  
Verrassingen
Wat zijn nu de risico’s van een slecht voorbereide trans-Atlantische date? Jan Joosten en Jamie Mercer geven sprekende voorbeelden uit hun Amerikaanse praktijk waarmee ook Nederlandse investeerders en corporates regelmatig tot hun verrassing te maken krijgen. De belangrijkste is wellicht het verschil in de rol van het contract. In de Amerikaanse rechtszaal is de rol van redelijkheid en billijkheid veel beperkter dan in Nederland. Mondelinge overeenkomsten zijn vaak niet afdwingbaar. Staat het in het contract, dan geeft dat bijna áltijd de doorslag. Andere verschillen die Nederlandse kopers kunnen verrassen is de verantwoordelijkheid voor het doen van onderzoek. Zo is in de VS het credo: caveat emptor. De koper moet maar opletten. Versus de situatie in Nederland, waar naast de onderzoeksplicht voor kopers en een mededelingsplicht voor verkopers bestaat. Een andere Amerikaanse valkuil zijn de ‘disclosure schedules’: niet alleen moet alle informatie in de dataroom beschikbaar worden gesteld, het moet ook opgenomen worden in het juiste disclosure schedule om een uitzondering op de garanties te vormen. 
 
 
  
 
Proces creëert waarde 
Het proces kan in sterke mate de waarde van de onderneming bij verkoop creëren of juist onderuit halen. Jan Joosten en Jamie Mercer illustreren dat met een voorbeeld van twee  Amerikaanse M&A deals van ondernemingen van ongeveer gelijke omvang die totaal verschillend uitpakten. Allereerst de deal die nauwelijks was voorbereid, vervolgens alsmaar uit liep, de talloze advocaten van de koper met eindeloze due dilligence-vragen, waardoor het bedrijf uiteindelijk op het randje van faillissement stond. Vergelijk dat met de deal die perfect was voorbereid, en waarbij alle informatie beschikbaar was en helder gepresenteerd. Die deal was binnen 48 uur beklonken: er waren geen openstaande vragen. Alles was duidelijk. De verkoopprijs schoot tijdens het proces – mede doordat er meerdere potentiële kopers waren – van de verwachte 13 naar uiteindelijk 23 dollar. Het vertrouwen was zo groot en het tempo lag zo hoog, dat er ook weinig garanties gevraagd werden en geen escrow. 
De rol van een virtuele dataroom 
Een belangrijke rol in die waardecreatie en een vlot verloop van het proces is weggelegd voor de dataroom. Een virtuele dataroom die professioneel en gebruiksvriendelijk is, voorkomt onvolledige disclosure, misverstanden en vertragingen. En boezemt vertrouwen in bij álle partijen. Voorbeelden van waardevolle functies in het transactieproces zijn alerts bij belangrijke events, verregaande samenwerkingsmogelijkheden en veilige opslag en verzending van (grote) bestanden, zoals HighQ CFO Amit Patel toelicht. Verder gaat Patel uitgebreid in op de huidige toepassingsmogelijkheden van collaboration platforms en virtuele datarooms. De moderne VDR is niet alleen transactie data room maar wordt bij voorbeeld ook gebruikt voor portfolio management, interne samenwerking, transactiemanagement, due diligence en het integratieproces na verkoop. In feite dus een veel bredere en geïntegreerde toepassing die ondernemingen veel kosten bespaart en werkgemak bezorgt in de gehele ‘transaction lifecycle’, 
En de beperkingen…
Alleen een virtuele dataroom is natuurlijk niet voldoende. Zo kunnen politieke ontwikkelingen in een land van invloed zijn op de waarde van een onderneming. Ga naar buiten, is dan ook het advies voor potentiële verkopers. Praat met mensen en vaar niet blind op de informatie uit de dataroom. En voor de verkopers? Get in shape – wees áltijd voorbereid op een mogelijke verkoop, want in de huidige markt moet je van het momentum gebruik kunnen maken om een goede prijs te krijgen. 
 
 
Bovenstaand artikel is gebaseerd op de bijdragen van diverse deelnemers tijdens het seminar ‘Transactional excellence’ dat op 7 november plaatsvond in het Hilton Hotel in Amsterdam. Een uitgebreid verslag van de bijeenkomst wordt gepubliceerd in de januari editie van Legadex magazine.
Gerelateerde artikelen