VanMoof kiest Slingshot vanwege ‘ondernemers-voor-ondernemers’-gedachte
MenA.nl meldde het nieuws al begin augustus: Slingshot investeert in het Nederlandse VanMoof. Het stadsfietsenmerk krijgt 4 miljoen euro toebedeeld, zo maakten beide partijen maandag bekend. Onder de vleugels van de Amsterdamse durfinvesteerder wil VanMoof voldoen aan de stijgende internationale vraag naar de Nederlandse fiets 'die topdesign met slimme technologie combineert'.
“We hebben gekozen voor Slingshot vanwege hun 'ondernemers-voor-ondernemers'-gedachte. Het gaat ons niet alleen om een financiële bijdrage. Slingshot is zeer actief betrokken bij de ondernemingen waarin ze investeren", licht mede-oprichter Taco Carlier toe. "Wij geloven dat hun ervaring, hands-on mentaliteit en interactie met hun achterban van succesvolle ondernemers, ons de benodigde ondersteuning kan bieden bij het verwezenlijken van onze ambitie.”
Tom Kist, managing partner van Slingshot: “VanMoof is op het juiste moment op de goede plaats: iedere grote stad ter wereld investeert in fietsinfrastructuur. De slimme technologie van de VanMoof-fietsen stellen grote, overbelaste steden in staat zich om te vormen naar efficiënt bereikbare metropolen. Wij ondersteunen de ambities van VanMoof en zijn ervan overtuigd dat zij hun doelstellingen bereiken.”
In de transactie werd VanMoof geadviseerd door M&A-adviesbureau Het Participatiehuis en de advocaten van Florent. Advocatenkantoor Biesheuvel Jansen Advocaten stond Slingshot bij.
Voor Slingshot is de investering in VanMoof de tweede deal van dit jaar. De investeerder maakte in mei twee miljoen euro vrij voor Recruitz.io. In ruil daarvoor nam de investeringsmaatschappij een onbekend minderheidsbelang in het wervingstechplatform.