Unilever staakt de jacht op GSK-dochter

Unilever is niet van plan een hoger bod uit te brengen op de consumentendivisie van farmaceut GSK. Unilever zegt de overnamepoging te staken omdat het concern strikte financiële discipline nastreeft.

Het verzorgings- en voedingsmiddelenconcern deed eerder het voorstel om het GSK-onderdeel dat onder andere Advil-pijnstillers en de tandpasta's Sensodyne en Aquafresh maakt voor 50 miljard pond (ongeveer 60 miljard euro) over te nemen. De consumententak van GSK is volgens analisten nu zo'n 48 miljard pond waard, maar GSK en minderheidsaandeelhouder Pfizer gingen niet akkoord met het aanbod.

Unilever, dat merken als Ola, Axe, Prodent en Biotex bezit, bevestigde onlangs interesse te hebben in het onderdeel dat GSK zelfstandig naar de beurs wil brengen. Begin deze week benadrukte het bedrijf nogmaals dat de activiteiten een welkome aanvulling zouden zijn op de eigen merken. 

De gestrande overnameplannen passen in de strategie waarbij Unilever zich meer en meer op gezondheid, beauty en hygiëne wil richten. Tegelijkertijd wil Unilever versneld afscheid nemen van merken die niet meer binnen de strategie passen. Het gaat met name om voedselmerken die niet meer voldoende groeien. Dat is ook nodig om geld op te halen voor overnames. 

Het is nadrukkelijk niet zo dat Unilever van de hele voedingsmiddelendivisie af wil, zei topman Alan Jope. Zo staan het ijsmerk Ben & Jerry's en de mayonaise van Hellmann's er goed voor.

Unilever verloor deze week bijna 6 procent op de aandelenbeurs in Amsterdam, waarschijnlijk omdat beleggers schrokken van de overnameambities. Ratingbureau Fitch waarschuwde dat het doorgaan van de deal waarschijnlijk voor een lagere kredietwaardigheid van Unilever zorgt.

 

Gerelateerde artikelen