‘Unilever geeft startsein voor verkoop theedivisie’

Unilever heeft het startsein gegeven voor de verkoop van grote delen van zijn theedivisie.

Bronnen melden aan persbureau Bloomberg dat het bedrijf contact op heeft genomen met potentiële kopers van het onderdeel. De divisie waar onder meer merken als Lipton en Pukka toe behoren zou circa 4 miljard euro moeten opleveren.

Unilever zou volgende maand de eerste biedingen verwachten, aldus de ingewijden. Daarbij is het overigens nog niet zeker of Unilever de theetak daadwerkelijk van de hand zal doen. Het bedrijf zei eerder ook een beursgang van het onderdeel te overwegen.

Het levensmiddelenconcern maakte in juli vorig jaar al bekend het overgrote deel van de theedivisie af te willen splitsen omdat er niet genoeg aan wordt verdiend. Het verkoopproces heeft geen betrekking op de theedivisies in India en Indonesië. Ook de samenwerkingen die Unilever heeft op het gebied van kant-en-klare theedranken vallen buiten een eventuele deal.

De vraag naar thee heeft de afgelopen jaren te lijden gehad onder een verschuiving van thee naar ambachtelijke koffie. Unilever probeert zijn portfolio opnieuw vorm te geven nu de smaak van consumenten verandert.

De activiteiten die worden afgesplitst waren vorig jaar goed voor een omzet van zo'n twee miljard euro. Een woordvoerder van Unilever weigerde commentaar te geven.

Gerelateerde artikelen