Uitvinder Bernd Schneider geeft bedrijf door aan zoon

De bekende uitvinder Bernd Schneider geeft na 30 jaar zijn bedrijf International Innovation Company door aan zijn zoon Patrick Schneider, die een buy out doet via mezzanine.
Vader Schneider is het creatieve brein achter het SBS 6-programma Het Beste Idee van Nederland, waar hij ook jurylid is, en de grondlegger van het bedrijf Vacu Vin, bekend van de Vacuum Wine Saver. Het vermogen van de 65-jarige ondernemer werd in 2013 door Quote geschat op 25 miljoen.
 
Het familiebedrijf uit Delfgauw is opgericht in 1986 toen Bernd Schneider, oprichter van Vacu Vin, op het idee kwam van de Vacuum Wine Saver. Dit product wordt op dit moment in meer dan 35 miljoen huishoudens gebruikt over de gehele wereld. Sinds 1999 is Patrick Schneider werkzaam binnen het familiebedrijf en de laatste 10 jaar als CEO.  
 
NIBC Mezzanine
Fusie- en overnamespecialist Marktlink werd ingeschakeld om de overname te begeleiden. NIBC Mezzanine & Equity Partners verstrekt een mezzaninelening voor de buy out. Simmons & Simmons trad voor financier NIBC op als juridisch adviseur. 
 
Schneider junior brengt nu alle activiteiten samen onder de naam Dutch Creative Brands, een concept dat de creativiteit en oorsprong duidelijk kenbaar maakt. Ook vervult de onderneming een sterke sociale functie door al ruim 30 jaar werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Momenteel zijn er 140 van dat soort werknemers werkzaam in het bedrijf.
 
Ideeënfabriek
International Innovation Company is uitgegroeid tot een internationale producent en distributeur van praktische consumentenproducten. Het familiebedrijf kan vandaag de dag volgens het persbericht het beste worden omschreven als een “Ideeënfabriek” die de gehele weg van een idee tot product beheerst en wereldwijd in meer dan 85 landen levert aan distributeurs en grote retailers, zoals supermarkten, warenhuizen, online retailers en natuurlijk ook de horeca. 
 
Patrick Schneider: “Diverse strategieën van de afgelopen jaren komen samen in een nieuwe onderneming die 30 jaar ervaring meeneemt. Niet alleen de wereld is de afgelopen jaren sterk veranderd, ook onze organisatie is continu aan het veranderen om klaar te zijn voor de toekomst. De aanpak van Dutch Creative Brands voelt als de start van een nieuw tijdperk. We blijven het unieke karakter van ons bedrijf ontwikkelen maar gaan ook actief op zoek naar andere merken en/of bedrijven die wij aan dit concept kunnen toevoegen om gezamenlijk de wereld nog meer te veroveren.”
Schneider heeft meerdere keren in de media gezegd dat hij is gedupeerd door een renteswap, een product van de bank om de rente op een lening vast zetten. In 2015 zei hij dat hij 4,5 miljoen euro aan kosten kwijt was voor dit omstreden product. Dat zou mogelijk de keuze van zijn zoon Patrick verklaren om ditmaal niet te kiezen voor financiering van een traditionele bank maar voor een mezzaninepartij. 
 
Gerelateerde artikelen