Uitgever Pearson veegt miljardenbod van tafel
De Britse uitgeverij Pearson heeft twee biedingen afgewezen van investeringsmaatschappij Apollo. Het laatste bod zou 8,5 miljard dollar in contanten hebben bedrdagen voor de internationale uitgeverij van onderwijsmateriaal. Volgens Pearson was het bod echter te mager.
Apollo heeft bevestigd dat het achter Pearson aanzit. Investeringsmaatschappijen als Apollo beschikken volgens de Financial Times over volle kassa’s waarmee ze op koopjes op de beurs jagen. Pearson heeft er een reeks winstwaarschuwingen opzitten, maar volgens beursanalisten vormt de uitgever een betrekkelijk veilige belegging.
Andy Bird, de CEO van Pearson, wil de noodlijdende uitgever van omvormen tot een digitaal bedrijf dat leermateriaal niet meer alleen aanbiedt aan het onderwijs, maar ook aan consumenten en bedrijven. Het bedrijf denkt de profiteren van de trend van levenslang leren en de nijpende tekorten op de arbeidsmarkt, die bedrijven aanzetten om hun medewerkers vaker bij te scholen.
Als voorschot op deze ontwikkeling heeft Pearson onlangs twee bedrijven overgenomen. Het is eerste is Credly, een digitale accreditatiegroep, het tweede is Faethm, een bedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie en analyse op het gebied van personeel.
Of er nog een verhoogd bod komt op Pearson is onbekend.