Tweede top-exit Antea in korte tijd

Na de succesvolle verkoop van specialist in vliegtuigonderdelen APOC in oktober van dit jaar volgde in november de eveneens zeer rendabele exit door Antea van het Haagse adviesbureau Palladio aan EIFFEL.

Pieter Wilde, Partner bij Antea: “Het is bijzonder om te zien dat Antea er in een tijd van Coronacrisis in is geslaagd om kort na elkaar twee succesvolle exits te realiseren. Het is een misvatting dat je in crisistijd geen goeie verkopen kunt realiseren. Sterker nog, voor een bedrijf als Palladio die niet geraakt wordt door COVID-19, was dit juist een goed verkoopmoment. Het aantal proposities in de markt is laag, omdat veel ondernemers die wel geraakt worden door Corona, besluiten om de verkoop van hun bedrijf uit te stellen. Tegelijkertijd is er zeker bij grote Private Equity-fondsen nog veel geld beschikbaar. We merkten dan ook dat er in Palladio heel veel belangstelling bestond.”

Palladio is nauwelijks geraakt door de Corona-pandemie. Directeur Thomas Meijer: “Wij helpen overheden om infrastructurele projecten te besturen en te beheersen. Onze klanten zijn ministeries, provincies, gemeenten, waterschappen, ProRail en Rijkswaterstaat. Daarbij kun je denken aan uitbreiding van (snel)wegen, verhoging en versterking van dijken of de verruiming van kanalen. Deze projecten gaan tijdens corona gewoon door. De overheid spant zich er voor in deze projecten door te laten gaan.”

De vraag aan Antea is waarom ze na drie jaar al tot verkoop van deze succesvolle onderneming is overgegaan. “Drie jaar is voor ons doen inderdaad kort. Maar eerder dit jaar werden we benaderd door een strategische partij. Palladio ontwikkelt zich bijzonder positief. Steeds vaker wint zij in aanbestedingen van concurrenten. Dat valt op en wekt belangstelling in een overname. Palladio is marktleider met een onderscheidend karakter. Anders dan de meeste concurrenten werkt Palladio niet op basis van uurtje-factuurtje maar neemt zij projecten aan tegen een vaste prijs. Dat spreekt steeds meer opdrachtgevers aan”, aldus Antea-partner Pieter Wilde. “Toen die strateeg zich meldde hebben we er voor gekozen niet met één partij te gaan praten, maar een breder verkoopproces op te zetten.”

Beide partijen kijken met tevredenheid terug op de samenwerking. Albert Kraak (samen met zijn echtgenote Mariëlle oprichter van Palladio): “Ik vond het drie jaar geleden tijd om een stap terug te doen en langzaam mijn rol als algemeen directeur af te bouwen. Ik heb vorig jaar het stokje aan Thomas overgegeven en ben sindsdien nog vooral bij strategische onderwerpen betrokken. Ik ben erg blij met samenvoeging van EIFFEL en Palladio”, aldus Kraak die ook na de verkoop aan EIFFEL als aandeelhouder en adviseur betrokken blijft. Ook Palladio-directeur Thomas Meijer, die ook mede-aandeelhouder is, is erg enthousiast. “De samenwerking met EIFFEL en hun achterliggende aandeelhouder Gilde zie ik erg zitten. We verwachten veel synergie met EIFFEL. Het is een prachtig bedrijf met een mooie klantenkring en de twee bedrijven vullen elkaar heel mooi aan.”

Wilde: “Het is altijd prettig samenwerken geweest met Thomas en Albert. Zij hebben steeds de prognoses overtroffen. Onze participanten kunnen zeer  tevreden zijn. We hebben op de investering in Palladio een rendement gemaakt van 73% (IRR) per jaar en een verkoopopbrengst van 5,2 maal de inleg gerealiseerd in drie jaar tijd. Niet alleen mooi voor de participanten in het fonds, maar ook voor de co-investeerders. Omdat de investering destijds voor ons aan de grote kant was hebben 10 Antea-participanten buiten het fonds om mee-geïnvesteerd. Die participatie heeft hen geen windeieren gelegd.”

Gerelateerde artikelen