Andere e-mobility tijden

Natuurlijk is elektrisch en alles daar omheen – inclusief autonoom rijden – dé trend in e-Mobility...

Aangeboden door: Improved Corporate Finance / Drake Star Partners

De ‘traditionele’ automotive-wereld – met name de ooit zo toonaangevende Duitsers – is vol in transitie om die schier hopeloos lijkende inhaalslag op Tesla & Co alsnog tot een succes te maken. Grote namen als Volkswagen, BMW, Porsche en Toyota lijken daarbij op koers met hun voortdurende introductie van nieuwe, elektrische auto’s.

Maar van het compleet goedmaken van de opgelopen achterstand is volgens experts nog geen sprake. Daarbij ontbreekt het bij die gevestigde orde met name aan de software-integratie (zie ook het interview met Jelle Vastert). De beste mensen om die integratie te vervolmaken zijn in het verleden al door Elon Musk – zelf heel dicht met de technologie verbonden – aangetrokken. En Tesla heeft daarbij als grote voordeel gehad dat het niet met een eigen automotive historie zat opgescheept. De Amerikanen konden met een schone lei beginnen aan een vooralsnog onstuitbaar lijkende mondiale opmars.

In de trends naar groener en schoner veranderen nu ook diep in de automotive gewortelde familiebedrijven hun tradities. Het roer moet om, het roer gaat om. Zo zei de CFO van de honderd jaar oude Louwman Group, William Bontes, in een interview met CFO Magazine: “Jonge mensen hechten veel meer waarde aan gebruik van een auto, dan aan het bezit. Daar spelen wij op in. Zo namen we een belang in Mobility Investment Group, bedrijf dat alle vormen van vervoer met één kaart of app mogelijk maakt.”

Autodeelconcept
Daarnaast nam Louwman Group een belang in WeGo Carsharing en de Fietsvoordeelshop, een participatie die afgelopen januari nog eens verder werd vergroot. Aandeelhouders in het snelgroeiende bedrijf investeren fors in nieuwe winkels, e-commerce en werkplaatsvoorzieningen. Ook introduceerde Louwman Group in februari het nieuwe autodeelconcept Amigo, waarmee het mogelijk is om met een aantal vrienden, familieleden, buren of collega’s een auto – volledig ontzorgd – te gebruiken. De maandprijs wordt verdeeld onder het aantal gebruikers en er wordt gebruik gemaakt van het bestaande Nederlandse autonetwerk, waarin voertuigen nu vaak stilstaan.

“Het gaat erom in mobiliteit te voorzien, daar waar automotive vroeger vooral de verkoop van auto’s betrof”, aldus William Bontes. De CFO rijdt zelf in een Toyota Mirai, voertuig op waterstof. “Naast emissieloos rijden, ook een uitdaging. Want er zijn in Nederland nog maar weinig tankstations waar waterstof wordt geleverd”, schetst hij het probleem. 

EV-pijplijn op barsten
In het rapport ‘The road ahead for e-mobility’ van adviesbureau McKinsey wordt geconcludeerd dat de pijplijn van EV’s op barsten staat, met ongeveer 400 nieuwe elektrische automodellen die tot in 2025 de markt zullen overstromen. Maar tegelijkertijd komt McKinsey tot de slotsom dat hoewel de overweging van consumenten om ‘elektrisch te gaan’ aanzienlijk is toegenomen en de grote voordelen van EV’s worden erkend, er onder aspirant-kopers zorgen blijven bestaan over de accu’s, het opladen en de actieradius. 

Voor fabrikanten ligt er volgens McKinsey de taak om consumenten over te halen EV’s te kopen met vijf aandachtspunten: the digital moment of truth, the in-store moment of truth, the driving moment of truth, the charging moment of truty, the after-sales moment of truth. 

In het rapport ‘Electric mobility after the crisis’, schetst hetzelfde McKinsey dat de markt voor elektrische auto’s veel minder last heeft gehad van de Covid-19 gevolgen dan de sector in het algemeen. Waar de verkoop van fossiele brandstof gebruikende voertuigen compleet in elkaar zakte, gold dat geenszins voor EV’s. Die markt herstelde zich razendsnel en liet in het verloop van de crisis – met name in China en Europa, veel minder in de Verenigde Staten – stormachtige groei zien. Het adviesbureau verwacht dat het percentage verkochte elektrische auto’s in China tot eind volgend jaar zal zijn gegroeid van 5 procent naar 11 tot 14 procent van het totaal aantal verkochte auto’s.

Koplopers in e-mobility
In Europa is er sprake van eenzelfde beeld. Zo werden in Duitsland vorig jaar 200 procent meer plug-in hybrid auto’s en 43 procent meer volledig elektrische voertuigen verkocht. In de gehele Europese Unie, zo is de verwachting, zal het percentage EV’s op de totale markt volgend jaar doorgroeien tot 12 á 15 procent. Op de lange termijn, en daarbij houdt McKinsey het jaar 2030 aan, zal 35 tot 50 procent van het Chinese wagenpark elektrisch zijn. In Europa wordt dat percentage geschat tussen de 35 en 45 procent. 

Nederland geldt binnen de EU, na Noorwegen, als één van de koplopers in e-mobility. De door de Rijksoverheid ingestelde publiek-private samenwerking FET zet erop in dat in 2025 de helft van de nieuw verkochte auto’s voorzien is van een elektrische aandrijflijn en stekker en dat minimaal 30 procent daarvan volledig elektrisch zal zijn.

Afgelopen zomer kondigde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met zes regio’s en de netbeheerders een offensief aan om slim en snel meer laadpalen in Nederland te realiseren. Waarbij overheid en die regio’s gezamenlijk 30 miljoen euro investeren voor de aanleg van een landelijk dekkend netwerk.

Veel investeringsactiviteit
De Covid-19 crisis lijkt bij dit alles als katalysator voor de EV-toekomst te werken. Omdat leveranciers-aan-huis een soort nieuwe norm zijn geworden, is er veel investerings- en M&A-activiteit in alles wat met elektrisch te maken heeft. Wereldwijd bleken mobility tech funding activiteiten uiterst veerkrachtig; VC-investeerders plaatsten voor 41,1 miljard dollar aan vermogen in met name late-state mobility tech companies. Die laatste groep haalde 18 procent meer kapitaal binnen en bracht 8,6 procent meer fusies en overnames tot een closing. Tech companies investeren op hun beurt vaak en veel in mobility startups.

Wat daarbij heeft geholpen: consumenten willen liever dat hun supermarkt- en andere aankopen met een stille en schone elektrisch aangedreven vrachtwagen of bus aan huis wordt gebracht, dan met die luide en ‘vieze’ diesel. 

En een wereldspeler als General Motors kondigde recent met Brightdrop een nieuwe bedrijfspijler aan, die elektrische mini-vrachtwagens als de EV600 – actieradius 400 kilometer – gaat produceren. Daar waar de Amerikanen uit Detroit tot voor kort een benzineslurper als de Corvette als boegbeeld koesterden, is nu bekend geworden dat GM in 2035 alleen nog emissievrije voertuigen zal maken. Waaronder een elektrische Hummer… En tech-gigant Apple zou in gesprek zijn met de Zuid-Koreaanse autobouwer Hyundai om samen in 2024 een autonoom rijdende EV te presenteren.

Maserati-met-stekker…
Managing Partner Frank Verbeek van IMPROVED Corporate Finance/Drake Star Amsterdam, experts in e-mobility-deals en Corporate Finance, spreekt van een ‘heerlijk gekkenhuis met veel kansen voor innovatieve bedrijven en veel mogelijkheden aan de financieringskant’. De lange reeks recente deals van IMPROVED Corporate Finance/Drake Star Amsterdam in de mobility sector laat onder andere de verkoop zien van ubitricity aan Shell, de verkoop van Etergo aan Ola Electric, de verkoop van PodPoint aan EDF, de verkoop van Allego aan Meridiam en de verkoop van NewMotion aan Shell.

Naast een groot aantal private placements en growth financing. Waarmee IMPROVED zich in korte tijd tot mondiale smaakmaker én koploper in mobility-deals heeft ontwikkeld.

Frank Verbeek bewees ruim drie jaar geleden, tijdens de M&A nieuwjaarsreceptie op de Amsterdamse Zuidas, al over een vooruitziende blik te beschikken. Er werd toen wat lacherig gereageerd door M&A-collega’s op zijn voorspellende woorden “Wacht maar, die Maserati-met-stekker komt er aan, let op mijn woorden!” Dit jaar verschijnt die volledig elektrische vierpersoons sportwagen van het Italiaanse merk met het Drietand-logo, symbool van de mythe…

Gerelateerde artikelen