‘De toon zetten in technology deals’

Laatst gewijzigd: 20 juli 2023 15:07
IMPROVED Corporate Finance/Drake Star Amsterdam groeit steeds verder, het aantal technology deals is sky high. Met name de sectoren new mobility, energy-transition en smart cities zorgen voor die stormachtige expansie. Door Jelle Vastert als Associate Partner aan zich te binden, verzekert het team rond Managing Partner Frank Verbeek zich van verder succes in de toekomst.

Jelle Vastert heeft meer dan tien jaar ervaring in E-Mobility en de energie-transitie. Na zijn studie waterbouwkunde in Delft werkte hij in de finance en strategy consulting en behaalde zijn MBA in Barcelona. In 2011 kwam hij bij Better Place terecht, en daarna werkte hij bij wereldspelers als Tesla, Lyft en Softbank Energy. Een uniek trackrecord, vanuit een heldere visie op elektrische mobiliteit en hernieuwbare energie. 
 
“Better Place was de eerste poging om elektrisch rijden echt grootschalig uit te rollen”, vertelt de 43-jarige. “We bouwden schaalbare infrastructuur rondom batterijwissel-technologie en probeerden verschillende autofabrikanten aan te laten haken.” Zo maakte Renault van de gewone Fluence een Zero Emission uitvoering door plaats te creëren voor het zware accupakket. De standaard al niet erg fraaie Fluence bleek echter moeilijk te positioneren. 
 
Trip down memory lane 
En wie nu naar de specificaties van die auto kijkt, moet – gezien de ontwikkeling van de sector – haast wel glimlachen. Met een accucapaciteit van welgeteld 22 KWh en een actieradius die op papier 185 kilometer bedroeg – in de praktijk eerder de helft, vanwege de oude NEDC-meting – lijkt dat project anno 2021 a trip down memory lane. Wat te denken van een topsnelheid van 135 kilometer per uur… Nee, die Renault Fluence ZE was bepaald geen Tesla: 95 pk leverde de elektromotor én een acceleratie tot honderd kilometer per uur van dertien seconden. 
 
“Maar het team van het Israelische Better Place zag destijds wel in dat dit idee de wereld zou kunnen veranderen”, aldus Jelle Vastert. Better Place verdient zeker waardering voor de poging. Zo werd op Schiphol een station gebouwd waar Fluence ZE-taxi’s in enkele minuten hun bijna-lege accupakket konden omwisselen voor een vol exemplaar. Het concept oogstte lof, maar sloeg het vervolgens niet echt aan. Better Place ging in 2013 failliet en de elektrische Fluence verdween roemloos van het wegdek. 
 
Maar in het hoofd van Jelle Vastert had de elektrische link wortel geschoten. “De technologie was er klaar voor”, vertelt hij ruim tien jaar later. “Ik keek vervolgens naar andere initiatieven die de transitie versnelden. Toen kwam Tesla in beeld. Dat masterplan van Elon Musk sprak mij, ook als ingenieur, enorm aan. De cultuur van Tesla ook. Het uiterste uit jezelf en uit je team halen, altijd. Heel concreet resultaten boeken. En bij Tesla was het doel altijd al om de gehele industrie te veranderen. En ja, dat komt nu ook uit.” 
 
Duitse software achterstand 
Daar waar zo ongeveer alle andere automotive-spelers nu amechtig hijgend achter aan hollen. Ook de in deze branche ooit zo toonaangevende Duitsers. “De achterstand in batterij-technologie, productie-capaciteit en ook software-integratie is zeker niet ingelopen”, zegt Vastert. “De grootte van de batterij is best goed, maar de software-integratie is onvoldoende. Elon Musk zit heel dicht op de technologie, heeft er echt verstand van, en trekt ook de beste mensen ter wereld aan. Tesla heeft ook nog het voordeel dat het geen rekening hoeft te houden met enige legacy. Je kunt zo’n Model 3 mooi vinden of niet, het gaat erom dat hier geen compromissen zijn gedaan. Als ik PSA nu nog hoor zeggen dat ‘diesels kunnen bijdragen aan de klimaatdoeleinden…’ Tja, echt toptalent in software slaat zo’n merk dan misschien ook maar even over.” 
 
Tesla vroeg Jelle Vastert het Supercharger-project in Europa op te zetten. En dat deed de Nederlander met verve. In enkele jaren wist hij met zijn team 400 laadstations én Europese dekking te realiseren. Waarna hij als Director of Global Electric Vehicle Infrastructure de mondiale charging-programma’s en netwerken onder zijn hoede kreeg. Nu werkt hij nog steeds direct aan schalen van nieuwe technologie – van e-bikes en zonne-auto's tot vliegende taxi’s. Bij IMPROVED Corporate Finance/Drake Star Partners Amsterdam begeleidt hij daarnaast, als sector-expert, de transacties in het E-mobility&Energy Transition-domein. 
 
Managing Partner Frank Verbeek van IMPROVED wist met zijn team van inmiddels twintig full time professionals en elf Associate Partners afgelopen jaren een sleutelpositie in die markt te verwerven. Wereldwijd, wel te verstaan. Recente voorbeelden zijn landmark deals in de mid-market. Zoals de verkoop van Etergo aan het Indiase Ola Electric Mobility, de verkoop van de oplaaddivisie van GreenFlux aan 3i Infrastructure/Joulz, de verkoop van Ubitricity aan Shell en het adviseren van The Mobility House en Last Mile Solutions over fundraising. 
 
Aan de innovatie frontlijn 
“Jelle heeft een duidelijke visie op het versnellen naar een toekomst van geïntegreerde elektrische mobiliteit en duurzame energie”, aldus Verbeek over zijn nieuwe Associate Partner. “Zijn track record van operationele en technische expertise bij bedrijven die aan de frontlijn van innovatie opereren, is ongekend groot. Hij geeft een boost en is een aanvulling voor de skills van ons team.” 
 
Om die leidende positie in technology-deals te behouden, bundelde IMPROVED recent al de krachten met Managing Partner Ron Vrijmoet van DEUS, in artificial intelligence gespecialiseerde en leidende speler. Want met name in new mobility, energy-transition en smart cities speelt relevante AI een belangrijke rol. Vandaar ook dat Dr. Omar Hatamleh – de Technology Integration Manager van NASA – als adviseur deel uitmaakt van het international team dat wordt aangestuurd vanuit Amsterdam. Om verder te groeien wil IMPROVED opdrachtgevers met dit niveau aan extra kwaliteit adviseren. Daarom is besloten ook in vertaalslag van data naar AI de noodzakelijke stappen te zetten. “Achterlopen is gevaarlijk, dat is kristalhelder”, zei Frank Verbeek eind vorig jaar nog in een interview met M&A Magazine. “De corona-crisis heeft duidelijk gemaakt dat de belangstelling voor nieuwe technologieën alleen maar is toegenomen. Natuurlijk zal daardoor de interesse voor in AI excellerende bedrijven navenant groeien.” 


Jelle Vastert en Frank Verbeek
 
Elektriciteit boven waterstof 
En met al die groei en transitie is daar nu dus Jelle Vastert als Associate Partner bijgekomen. Zijn mobility-blik focust op de toekomst. En die toekomst voor transport is batterij-elektrisch; van de fiets tot de lijnbus, aldus Vastert. 
 
Gevraagd naar de rol van waterstof: “Dat pleidooi als alternatief voor batterij-elektrisch bij transport snap ik niet zo goed. Ja, waterstof is energie-dicht, en je kan het goed gebruiken in industriële processen. Elektrolyse kan duurzaam, maar is nog inefficiënt en de benodigde nieuwe infrastructuur is daarbij best ingewikkeld. Qua mobiliteit heeft batterij-elektrisch vooralsnog de toekomst. Zelfs voor de binnenvaart en het vrachtverkeer.” 
 
De motivatie van Jelle Vastert om het Mobility en Energy Transition Team te ondersteunen: “Hier staat een heel goed team dat zorgt dat ook Amsterdam nu op de kaart staat bij e-mobility deals. Ik heb veel in Silicon Valley gewerkt, daar zijn tal van investeerders in e-mobility, die bedrijven helpen groot te denken. Dat helpt goede ideeën vooruit! In Europa lopen we straks voorop met de vraag naar producten rond de elektrificatie, het is belangrijk dat we ook met het aanbod en de productie aansluiten.” 
 
Wat hij persoonlijk wil? “Dat de transitie naar zonne- en windenergie versnelt, en we tegelijkertijd steeds meer mobiliteit elektrisch maken. En zelf een paar ideeën helpen schalen. Dat Europa ook qua technologie en productiecapaciteit mee blijft doen in new mobility. Met Amsterdam als global centrum voor advies, inzake financiering en M&A van nieuwe mobiliteit.” 
 
Geruchtmakende acquisitie 
IMPROVED Corporate Finance/Drake Star Amsterdam adviseerde in de impactvolle acquisitie van NewMotion door Shell de verkopende aandeelhouders. En daar waar op menig voorhoofd een frons verscheen toen dat ‘fossiele’ Shell die ‘groene’ laadpaal-providers uit Amsterdam overnam, bleek in de praktijk dat NewMotion daardoor tot Europa’s grootste kon uitgroeien. 
 
“De ontwikkelingen blijven doorgaan”, aldus Jelle Vastert. “Al die auto’s voor bewoners van een groot flatgebouw opladen? Dat is over een paar jaar echt geen item meer, de aansluitingen liggen er grotendeels al. Die moet je alleen slim ontsluiten en aansturen. Kijk naar hoe destijds het gasnetwerk tot stand kwam, dat was echt veel gecompliceerder. En als je een beetje flexibel bent met wanneer je laadt, kost het straks bijna niets. Zo wordt mobiliteit voor iedereen beter, schoner en goedkoper. In het Verenigd Koninkrijk kun je nu al ’s nachts gratis opladen; het waait immers toch op de Noordzee.” 
 
‘Vooral vakantie opnemen…’ 
Qua deals in new mobility is het drukker dan ooit. Bij IMPROVED/Drake Star Amsterdam wordt 24/7 gewerkt, Managing Partner Frank Verbeek ziet nog ruim na 01.45 uur in de nacht mails voorbijkomen. Om dat vol te kunnen houden hamert hij er bij zijn mensen op dit jaar toch vooral vakantie op te nemen…  
 
“Het is een heerlijk gekkenhuis en er gaat de komende tijd vooral door consolidatie nog veel meer gebeuren, alleen de groten blijven over”, voorspelt Verbeek. “Maar denk ook aan drivetrains, aan accu-technology, aan storage, aan veel hele specifieke software. In Q2 verwacht ik onze eerste miljardendeal. En dan zijn er nog de spelers die naar de beurs gaan. Ik zie veel kansen voor innovatieve bedrijven, veel mogelijkheden aan de financieringskant; er zijn zekere assets voor investeerders. Uiteindelijk wordt er veel echte waarde gecreëerd.” 
 
En dan is er nog het trans-Atlantische verkeer. “Amerikaanse partijen willen naar Europa”, weet Frank Verbeek. “Omgekeerd wil Europa naar Amerika. General Motors heeft tot 2030 zo’n 25 miljard dollar voor elektrificatie gereserveerd. En ja, de elektrische Hummer komt eraan, net als de cyber truck! Zelfs de ultieme petrolhead gaat uiteindelijk overstag… We gaan nog heel veel mooie transacties zien.” 

Gerelateerde artikelen