De overnamestrategie van Louwman Group
De recente M&A-activiteiten van Louwman Group tonen de richting die het in 1923 opgerichte familiebedrijf is in geslagen. Naar veelzijdiger, naar meer dan alleen dat bezit van die auto.
Zo werd het belang in Fietsvoordeelshop eerder dit jaar vergroot, waardoor dat laatste bedrijf op zijn beurt e-bikespecialist JUIZZ kon overnemen. Daarnaast investeert Louwman Group in Mobility Invest Group (MIG), moederbedrijf van de Mobiliteitsfabriek, Reisbalans, WijkMobiel en Tripkey. En is er het belang in WeGo carsharing. Met al die krachtenbundelingen wil het concern verder invulling geven aan de ontwikkeling van Mobility as a Service.
Zo wordt bijvoorbeeld samengewerkt aan een project met elektrische deelauto’s in steden als Amersfoort en Hengelo. “Wij verbreden ons tot innovatieve aanbieder van mobiliteitsdiensten”, zegt William Bontes, CFO van Louwman Group. “We willen in alle behoeften rond vervoer voorzien. Want anno 2021 telt flexibiliteit. Dus naast auto’s ook fietsen. Naast de verkoop van auto’s ook lease- en deelauto’s. Het aanbieden van mobiliteitskaarten, waarmee alle soorten van vervoer toegankelijk worden gemaakt met één kaart. We zijn er ook voor mensen met een lichamelijke handicap. Onze zorg-divisie biedt scootmobiels en rolstoelen aan. De wereld van Louwman Group bestond uit het verkopen van auto’s. Die wereld staat nu voor mobiliteit in al zijn vormen.”
Want de markt verandert in sneltreinvaart. Zo ziet de branche dat met name jonge mensen in stedelijke gebieden veel minder waarde hechten aan het bezit van een auto dan leeftijdgenoten in de zogenaamde rurale gebieden dat doen. Louwman Group is vanouds ook de importeur van merken als Toyota, Suzuki en Lexus. Die traditionele automotive wortels worden met het veranderen van de markt zeker niet doorgesneden. Sterker; het bedrijf kocht recent dealerschappen van Mercedes Benz.
“Dat is een strategische keuze geweest”, legt William Bontes uit, “omdat we een sterkere positie in bedrijfswagens, trucks en vans willen hebben. In Brabant en Zeeland zijn we leidend en investeren we tevens in een groot en modern nieuw service bedrijfswagen-center aan de A58 in Gilze Rijen. En daarbij kiezen we dan voor merken die bij ons passen, de synergie moet er zijn.”
Bontes streek ruim anderhalf jaar geleden neer bij Louwman Group. Eerder werkte hij in financiële functies bij het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET en bij autoverhuurder Budget. Ook was hij CFO en CEO bij bouwbedrijf Hurks en Chief Financial Officer infrastructuur bij Volker Wessels. En nu dus het meer dan 3000 werknemers tellende familiebedrijf van de familie Louwman.
In een eerder interview met CFO Magazine benadrukte de 51-jarige dat zijn keuze ook is ingegeven door de inspiratie die hij vindt in de ingrijpende transformatie van de automotive branche. Die transformatie wordt gekenmerkt door keuzes. Waarbij finance een belangrijke rol speelt om in dat mobiliteits-doolhof de juiste weg te vinden.
Elektrisch fiscaal ingegeven
De familie Louwman ondersteunt die reis van verandering voor de volle honderd procent en ontwikkelde samen met de dagelijkse leiding van het bedrijf de toekomststrategie. “We zien de noodzaak van emissieloze mobiliteit”, aldus Bontes. “Maar tegelijkertijd moet je je ook realiseren dat er over tien jaar nog steeds veel ‘fossiel’ zal worden gereden. Het Nederlandse wagenpark is één van de oudste in Europa, mede veroorzaakt door de hoge bpm op nieuwe voertuigen. Met als gevolg dat vooral jongeren – financieel ingegeven – in oudere auto’s rijden. Elektrisch is met name fiscaal ingegeven en dus voor zakelijk gebruik. Ik verwacht dat batterij/elektrisch in 2030 tussen de 25 en 30 procent van het totale wagenpark zal uitmaken. Mede omdat de fiscale voordelen worden teruggeschroefd. Tegelijkertijd zie je dat diesel langzaam aan het uitsterven is.”
Fotografie: Anko Stoffels
Ook de leasemarkt zal veranderen, mede door de gevolgen van de Covid-19 crisis. “Ik verwacht dat thuiswerken, ook in post-corona, blijft. Logisch om dan te concluderen dat ook het aandeel leaseauto’s zal verminderen en er een verschuiving zal plaatsvinden richting private lease. Dat laatste groeit nu al heel hard. Net als de trend om een abonnement op een auto te nemen. Vaker betalen voor het gebruik, minder vaak voor het bezit.”
Enorme occasion hausse
De CFO is nu 500 dagen in dienst bij Louwman Group. Mede door corona was het een tumultueus begin. Terugkijkend op een hectisch jaar: “In de eerste lockdown bleven klanten weg uit de showroom. Als we toch auto’s afleverden, gebeurde dat buiten, op de parkeerplaats. In de tweede helft van 2020 ging de verkoop opeens heel hard, vooral de occassion hausse was ongekend groot. Tegelijkertijd waren er voor finance ook de nodige uitdagingen. Het strategische landschap is door de crisis immers compleet veranderd. Er was sprake van een herfinanciering, wij hebben een deal gesloten met een groot bankconsortium. Vanwege de grote vlucht die private lease nam. Want als Louwman Group hebben wij het bezit en de kosten van die auto’s. De gebruiker betaalt pas later, en per maand. Waarbij er ook nog eens onzekerheid zit in de restwaarde van de voertuigen aan het einde van de contracten. We moesten dus funding voor de verdere groei hebben.”
Maar dat bleek geen probleem; de reputatie van Louwman Group is er één van gedegenheid, van lange termijn visie, van een betrouwbaar familiebedrijf. Nu is het vizier op de toekomst gericht. Het motto van Louwman Group luidt toonaangevend in mobiliteit. CFO William Bontes voegt daar voor zijn 150 finance mensen toonaangevend in finance aan toe. Als missie van zijn team en van hemzelf. Met kwalitatief hoogwaardig werk, mede mogelijk gemaakt door artificial intelligence en robotics.
“Vernieuwen, met behoud van het goede uit het verleden én met onze kernwaarden hoog in het vaandel”, kijkt CFO Bontes vooruit. “In 2025 zijn wij een gezichtsbepalende speler in deur-tot-deur-mobiliteit, spelen we een sleutelrol in elke vorm van vervoer. En ja, dan ben ik hier nog steeds de CFO.”